As we speak:… Bart Heideman

03-10-2014 (12:46) - Bureaus

Het hoofdstedelijke designbureau Dog and Pony is woensdag uitgeroepen tot New Kid on the Block 2014. Een dag later spraken we Bart Heideman nog even over de winst. ‘We hebben we onszelf gepresenteerd zoals we dat altijd doen. Niets meer, maar zeker niets minder.’
 
Gefeliciteerd, wees eens eerlijk: verwacht? 
‘Verwacht en niet verwacht. We gingen er vanuit dat we óf onderscheidend genoeg waren om het verschil te maken, óf te onderscheidend waren om het verschil te kunnen overbruggen. De vreemde eend zijn kan in je voordeel werken als je dat uitbuit. We wisten dat we tussen bureaus stonden met een activerend karakter. Wij hebben dat verschil uitvergroot en uitgebuit. Overigens hebben we onszelf gepresenteerd zoals we dat altijd doen. Niets meer, maar zeker niets minder.’
 
Jullie presentatie was recht door zee en helder. Is dat ook de manier hoe jullie met klanten omgaan?
‘Yep. We vertellen altijd wat we denken. Wat goed is, of wat beter kan. Als we niet met een opdrachtgever overeenkomen, wordt het lastig samenwerken. Beide partijen moeten weten wat we aan elkaar hebben en van elkaar kunnen verwachten, anders werkt het niet.’

Hadden jullie woensdag een favoriet naast Dog and Pony zelf? 
‘Kwartvoorhalf. Definitely. Hun presentatie was oorspronkelijk en oprecht. Thijs (van der Lee, oprichter van het activatiebureau dat gedeeld tweede werd, red.) was enthousiast en had geen praatjes over randzaken behalve het werk dat ze doen. Dat vond ik verfrissend en sterk.’
 
Jullie waren het enige designbureau dat mee deed. Was dat een voor- of nadeel, denk je?
‘Kennelijk een voordeel. Een ander geluid valt op.’
 
Hebben jullie de winst van NKOTB nog gevierd? En hoe?
‘Jazeker! We hebben met z'n allen uitgebreid gegeten bij een uitstekend restaurant in de buurt… Op een zeker moment was de champagne daar op. Gisteren was een zware dag.’
 
Tot slot: ik heb het idee - prijzen of geen prijzen, lof of niet - dat jullie als bureau toch wel (kunnen) doen waar jullie goed in zijn. Heeft een award en titel enigszins invloed op hoe jullie verder te werk gaan?
‘Non.’
 
In Fonk Magazine 141 alles over New Kids on the Block 2014, inclusief een uitgebreid interview met Dog and Pony. 
 
(fotografie Giuseppe Toppers)

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Media

Marketing

Economisch