Straight forward en eigenwijs

12-08-2014 (09:33) - Bureaus

Na een korte zomerbreak zijn we weer terug met de mini-interviews rond de New Kids on the Block-deelnemers. We gaan verder met het elfde genomineerde bureau: Gijs ten Buuren (marketeer) en Lonneke Zeevat (operations manager) van Yellowfizz. ‘Omdat we uit een heel divers team bestaan is Yellowfizz relatief snel in staat zich nieuwe skills eigen te maken. Daar steken we ook veel energie in.’
 
Wat maakt jullie de perfecte deelnemer van new kids on the block?
‘We zijn trots op wat we de afgelopen jaren hebben gerealiseerd. Na de vele mooie projecten die we reeds hebben mogen ontwikkelen met een jong team, willen we nu graag naam voor onszelf maken. Dit gaat al erg goed. Bedrijven weten ons te vinden, net als jong talent dat graag met ons mee wil groeien. De nominatie en wellicht het winnen van New Kids On The Block past helemaal bij onze ambities en is een positieve bevestiging voor ons harde werken.’

Hoe sterk is de concurrentie, verwacht je?
‘De lijst met genomineerden bestaat uit allemaal bureaus die zijn begonnen of groot zijn geworden in een economisch moeilijke tijd. Hoewel er veel verschillen zijn, heeft dit veelal bureaus opgeleverd die gretig zijn en over veel ambitie en doorzettingsvermogen beschikken. We verwachten dus zeker een sterke concurrentie. Aan de andere kant geldt voor ons precies hetzelfde, dus gaan wij deze concurrentie graag aan.’
 
Specialiseren of een zo breed mogelijk creatief pakket bieden?
‘De doelstelling van onze opdrachtgevers is altijd leidend. Om het concept optimaal te kunnen uitwerken heb je een multidisciplinair team van specialisten nodig. Deze specialisten komen uit ons eigen team en uit ons netwerk van vaste partners. Doordat deze set skills zeer gelijkwaardig aan elkaar is, kunnen we een heel breed creatief pakket aanbieden.’
 
Wat is jullie USP?
‘Omdat we uit een heel divers team bestaan is Yellowfizz relatief snel in staat zich nieuwe skills eigen te maken. Daar steken we ook veel energie in. Zo organiseren we veel trainingen en staan we altijd open voor nieuw talent. Het digitale speelveld ontwikkelt zich zo snel dat dit ook van ons wordt vereist.’ 

Waarin zijn ‘wij’, Nederland, beter dan wel anders in vergelijking met buitenlandse bureaus?
‘Online media kennen geen landsgrenzen. Wel bestaan er nog altijd taal- en cultuurverschillen. Dit hebben wij bijvoorbeeld ervaren tijdens internationale campagnes voor NBTC Holland Marketing. Over het algemeen wordt de Nederlandse eigenwijsheid in de rest van de wereld verguisd en geroemd. De mensen bij Yellowfizz zijn ook best eigenwijs dus de Nederlandse ‘straight forward’ manier van communiceren past goed bij ons. Initiatieven als Dutch Digital Design en het internationale succes van Daan Roosegaarde, zetten Nederland zowel creatief als innovatief langzaam op de kaart. Het is aan ons om daar aan bij te dragen.’

Wat is jullie ultieme reclameprijs? Lamp, Leeuw, Esprix, Spin of Effie? 
‘Een Cannes Leeuw is het hoogst haalbare. Dat zou geweldig zijn. Toch zijn de ‘makers’ en ‘innovators’ in ons meer gericht op de tech scene dan de reclamebranche. Denk dan bijvoorbeeld aan Silicon Valley, Tel Aviv of SXSW.’
 
We lijken uit de crisis te komen, merken de jonge bureaus dat sneller dan de grote jongens?
‘Lastig om te zeggen. We kunnen natuurlijk niet voor andere bureaus spreken, maar wij merken dat de crisis om veel flexibiliteit en creativiteit heeft gevraagd. Door de bezuinigingen is soms achterstallig werk ontstaan en inmiddels lijken bedrijven, ongeacht het formaat, weer energie en middelen te hebben om dit op te pakken. Bedrijven zijn gedwongen kritisch naar zichzelf en hun bestedingspatroon te kijken. Een traditionele aanpak en bijbehorende tarieven passen daar niet meer bij. Yellowfizz is groot geworden in deze tijd, daardoor zijn flexibiliteit en creativiteit een groot deel van ons DNA.’ 
 
Waar zijn jullie momenteel mee bezig en wat gaan we binnenkort zien?
‘We werken veel samen met onze vaste partners in Amsterdam, waarmee we een aantal toffe, heel gevarieerde projecten aan het ontwikkelen zijn. We hebben ook een grote pitch gewonnen waar we veel over wíllen - maar helaas nog weinig over kúnnen - zeggen. Daarnaast werken we aan een nieuw online overnameplatform en zijn we bezig met een vernieuwend concept voor een digitale lesmethode voor het basisonderwijs. Hiervoor zijn we in gesprek met een aantal investeerders.’
 
Wat is volgens jullie de beste campagne  van 2014 tot nu toe?
‘De case is al eerder genoemd, maar dat is ‘Sweetie’. Veelvuldig geroemd en vrijwel alles gewonnen wat er te winnen valt. Terecht! Het is zowel een product als een campagne, een rijke case met een sterke fundering en heeft daarnaast een enorme impact gemaakt. Mooi dat deze case in Nederland is gemaakt. Daar mogen we trots op zijn.’
 

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Media

Marketing

Economisch