Het TikTok effect: 51.100 nieuwe banen in Europa

12-01-2024 (10:58) - Economisch

Het MKB (kleine en middelgrote bedrijven) op TikTok droeg in 2023 €629 miljoen bij aan de economie van Nederland en zorgde voor zo'n 6.000 banen, zo blijkt uit een rapport van Oxford Economics.

Het rapport, uitgevoerd in opdracht van TikTok, toont aan dat MKB-activiteiten in 2023 op het platform in Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland en België samen €4.8 miljard aan het BBP bijdroegen, en goed waren voor 51.100 banen.

Gepersonaliseerde content

TikTok werd in 2018 gelanceerd in Europa en heeft nu zo'n 5,7 miljoen gebruikers in Nederland, en meer dan 134 miljoen in de hele EU. Door gepersonaliseerde content, ontdekkingsfuncties en wereldwijd bereik is TikTok uitgegroeid tot een waardevol platform voor kleine bedrijven. Veel ondernemers en bedrijven hebben ontdekt dat mensen op TikTok niet alleen geïnteresseerd zijn in wat ze doen, maar dat de doelgroep ook interesse heeft in hun producten en diensten - zoals bij Holysmile, Theorie Toppers en BobaQtea.

Rich Waterworth, General Manager, Marketing & Operations, TikTok EMEA: "We zijn trots op de rol die ons platform speelt in het doorbreken van traditionele barrières voor het bedrijfsleven. Zoals dit rapport aantoont, gebruiken aanstormende ondernemers TikTok om hun bedrijf zowel organisch te laten groeien als met behulp van de tools die we bieden. We blijven investeren in ons aanbod voor het MKB, zoals advertentieproducten. Ook wil ik onze bedrijvengemeenschap bedanken, omdat zij van TikTok een plek hebben gemaakt om unieke producten uit Nederland en heel Europa te vinden."

TikTok hielp in 2023 de verkopen van het MKB in Nederland te verhogen met €457 miljoen. Het rapport toont aan dat de bijdrage van €317 miljoen aan het BBP een direct gevolg is van de inkomsten die het MKB via TikTok genereerde. €183 miljoen is afkomstig uit aankopen van de toeleveringsketen en €129 miljoen uit bredere economische activiteiten.

Van de onderzochte sectoren was de omzetstijging van het MKB op TikTok in Nederland het hoogst in de voedings- en drankenindustrie, met €210 miljoen. De categorie 'andere consumenten goederen' kent dankzij TikTok een toename van €135 miljoen. De bijdrage aan de kunst-, cultuur- en muziekindustrie is €69 miljoen.

Diverse achtergrond

Uit het onderzoek blijkt dat de kans bijna 1,3 keer zo groot is dat Nederlandse MKB-eigenaren op TikTok een diversere achtergrond* hebben, dan MKB'ers die niet van het platform gebruik maken. Daarnaast zijn MKB-eigenaren op TikTok in de vijf verschillende markten ook vaker jonger dan 30 jaar, in vergelijking met MKB'ers die geen gebruik maken van TikTok. 

Directe feedback

Bijna driekwart (73%) van de MKB'ers in de vijf markten geeft aan dat TikTok een positieve impact heeft gehad op hun vermogen om met klanten te communiceren en directe feedback te ontvangen. 72 procent zegt dat TikTok een positieve impact heeft gehad op hun vermogen om nieuwe producten en diensten op de markt te brengen, met 70 procent die positieve resultaten meldt bij het groeien van merktrouw. Bijna de helft (45%) geeft aan dat TikTok een positief effect had op hun vermogen om nieuwe internationale doelgroepen te bereiken.

Ook MKB'ers die TikTok niet gebruiken, zeggen te profiteren van het platform. Zo zegt 17 procent van de MKB'ers zonder TikTok dat ze het afgelopen jaar indirect hebben geprofiteerd dankzij extra aandacht op TikTok.

Het volledige rapport van Oxford Economics vind je hier


Bureaus

Media

Marketing