Vertrouwen in bedrijfsleven neemt weer toe

20-01-2015 (07:58) - Economisch

Na drie jaar van daling is het vertrouwen in het bedrijfsleven in Nederland sterk toegenomen onder het geïnformeerde publiek, van 54 procent (2014) naar 66 procent (2015). 
 
Vertrouwensscores stagneerden bij het algemene publiek. Het feit dat het bedrijfsleven economische groei realiseert (76 procent), bijdraagt aan het grotere goed (48 procent) en burgers in staat stelt productieve leden van de samenleving te zijn (46 procent), zijn volgens het geïnformeerde publiek de redenen voor de stijging, zo blijkt uit de 15e editie van de wereldwijde Edelman Trust Barometer.
 
Niet alle typen bedrijven genieten evenveel vertrouwen: familiebedrijven (85 procent) worden meer vertrouwd dan grote bedrijven (60 procent). De resultaten van de Trust Barometer 2015 tonen een grote paradox: ondanks dat het vertrouwen in het bedrijfsleven is toegenomen, zijn Nederlanders sceptisch over de motieven van een bedrijf voor innovatie en worden de leiders van de grote bedrijven in Nederland het minst vertrouwd van alle onderzochte landen (26 procent geïnformeerd publiek, 23% algemeen publiek).
 

 


Reacties

Ja, vertrouwen gaat te paard en komt te voet. Dat veel bedrijven pas onder druk van de publieke opinie zijn gaan verduurzamen, wekt natuurlijk weinig vertrouwen. Familiebedrijven hebben meestal oog voor komende generaties en dat helpt om de bedrijfsvoering gezond te houden en oog te hebben voor de belangen van medewerkers en omgeving. Ingewikkelder is het niet.
Pieter Parmentier @ 22-01-2015 08:19 uur

Bureaus

Media

Marketing