AMF spekt Amsterdamse economie

18-10-2016 (15:03) - Economisch

AMF, verreweg het grootste festival tijdens het Amsterdam Dance Event, levert de Amsterdamse economie deze dagen bijna 28 miljoen euro op. Dat blijkt uit een rapport van onderzoeksbureau GFK.

 

grootste bron van inkomsten
Voor de stad is het festival daarmee de grootste bron van inkomsten tijdens ADE. De bezoekers geven zo’n 5,2 miljoen euro uit aan de optredens in de Heineken Music Hall, Ziggo Dome en Amsterdam Arena, de venues tijdens het Amsterdam Music Festival (AMF). Daarnaast besteden ze geld aan hun verblijf in hotels en via Airbnb (3,9 miljoen euro). Acht van de tien AMF-bezoekers boekt tenminste één overnachting en ruim 60 procent blijft minimaal drie dagen in de stad. Om van A naar B te komen, besteden ze ongeveer 4,3 miljoen euro aan transport. Met name aan trein, metro, bus en taxi’s. ‘We zijn er trots op dat we zo’n belangrijke bijdrage mogen leveren aan ADE en aan de positionering van Amsterdam als de stad die aan de basis heeft gestaan van de wereldwijde populariteit van dance’, aldus Allan Hardenberg van ALDA, medeorganisator van AMF. 


winkeliers profiteren

Uit het rapport van GFK blijkt verder nog dat bezoekers graag de binnenstad in duiken, als ze geen evenement bezoeken. De Nederlandse AMF-bezoeker besteedt gemiddeld iets meer dan 50 euro in de Amsterdamse winkelstraten. Buitenlandse gasten geven fors meer uit aan kleding en andere spulletjes, zo’n 100 euro. Samen kunnen de Amsterdamse winkeliers de komende dagen rekenen op een extra omzet van 3,7 miljoen. Natuurlijk moet er tijdens het festival ook gegeten en gedronken worden. Die bestedingen zijn goed voor zo’n 6,8 miljoen euro. Geld dat vooral wordt uitgegeven in supermarkten en fastfoodrestaurants. 

(Foto: Marc van der Aa)

Bureaus

Media

Marketing