Uitgaven digitale media overtreffen fysieke media in 2017

30-09-2015 (16:26) - Economisch

16.25 uur - In 2017 geven Nederlandse consumenten en adverteerders voor het eerst meer geld uit aan digitale media dan aan fysieke media, zo blijkt uit de Entertainment & Media Outlook 2015-2019 van PwC.
 
Door de opmars van onder andere streamingdiensten overtreffen de digitale consumentenbestedingen in 2016 de niet-digitale bestedingen. Internetreclame blijft hard groeien met meer dan 10 procent per jaar, maar het omslagpunt ligt iets verder weg. Na 2019 zal er meer worden uitgegeven aan digitale reclame dan traditionele reclame.
 

De belangrijkste onderliggende trend is volgens PwC de verschuiving bij consumenten van media ownership naar media access. De consument koopt nauwelijks cd’s, dvd’s of games meer, maar neemt een abonnement op streamingdiensten. De inkomsten uit mobiel internettoegang zijn mede hierdoor in 2019 groter dan de inkomsten uit vaste internetaansluitingen. 


Emerce/PwC

Bureaus

Media

Marketing