Kijkcijfers

Familie gezocht

Familie gezocht 11-05-2011 -

Wie Is Mijn Vader? Ongeveer 40.000 kinderen in Nederland weten dit eigenlijk niet. Zij zijn op de wereld gekomen met dank aan een zaaddonor. Tot de invoering van de wet donorgegevens waren donoren niet verplicht om hun gegevens te laten registreren, waardoor ze tot 1 juni 2004 anoniem konden blijven. Wat voor veel kinderen vragen oproept over hun afkomst en identiteit. 

Het programma Wie Is Mijn Vader? gaat met een aantal van deze donorkinderen op zoek naar hun vader en mogelijke half broers en zussen. Ze worden hierbij geholpen door een gespecialiseerd team dat gebruik maakt van de nieuwste DNA technieken.

Vorige week donderdag op 28 april was de kick off van het programma te zien om 21.30 uur op RTL4. Deze ging zeer goed van start met een kijkdichheid van 7,1 % op de doelgroep 20-49 jaar, wat gelijk staat aan 485.072 personen. In de doelgroep vrouwen 20-49 jaar keken er 300.998 personen (kdh 8,9 %). Uiteraard keken de mannen minder goed, maar op de doelgroep mannen 20-49 jaar behaalde het programma toch een kijkdichtheid van 5,4%. Daarmee was Wie Is Mijn Vader? het vierde best bekeken programma (20-49 jaar) van de avond, na Oh Oh Tirol, Help Mijn Man is Klusser, Goede Tijden Slechte Tijden en Mentalist.

Het vervolg op de kick off start komend najaar. RTL geeft als reden hiervoor dat DNA een complex onderwerp is en dat het veel tijd kost om meer matches te vinden. Tevens heeft RTL met de eerste uitzending kunnen kijken of het programma aansloeg bij de doelgroep.

Opvallend is wel dat Wie Is Mijn Vader? verdacht veel lijkt op het NCRV programma DNA Onbekend. Het programma van Caroline Tensen, waarin familiegeheimen worden ontrafelt door middel van DNA onderzoek. Dit terwijl programma directeur van RTL4, Erland Galjaard vorig jaar nog te kennen gaf dat hij vond dat SBS de neiging had om dingen hetzelfde te doen als RTL. Zo zei hij: ‘ Sinds SBS6 zich positioneert als een familiezender heeft het station veel programmathema’s en tv-formats gekopieerd.’ 

DNA Onbekend is gestart in november 2009 en was in twee seizoenen, wekelijks te zien op de donderdagavond om 20.30 uur op Nederland 1. Het programma maakt een einde aan een leven vol onduidelijkheden en ontkenningen over familiebanden. Waarbij de onthullende resultaten van het DNA onderzoek, onder het toeziend oog van de camera, uit de envelop van Caroline worden getoverd.

Op de doelgroep 20-49 jaar behaalde dit programma gemiddeld kijkdichheid van 5% (circa 341.600 personen). De vrouwen uit deze doelgroep waren logischerwijs beter vertegenwoordigd dat het mannelijke deel: een kijkdichtheid van 6,5 % versus 3,4 %. In vergelijking met de eenmalige aflevering van Wie Is Mijn Vader? is DNA Onbekend dus iets minder goed bekeken door de doelgroep 20-49 jaar. Dit komt ook doordat het kijkersprofiel van de STER toch ouder is dan dat van RTL.

Er kan geconcludeerd worden dat Emo tv nog steeds goed wordt bekeken en erg populair is. Het programma Spoorloos is vanaf 1990 ook nog steeds een kijkcijferkanon. De zoektocht naar familie blijkt daarbij de garantie voor een avond zwijmelen op de bank.

Tamara Amatsahip, RTV-Planner ZenithOptimedia

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Reacties

Commentaar wordt gewaardeerd, mits u de reactieregels respecteert. Door te reageren, geeft u aan deze regels te hebben gelezen en er mee in te stemmen. De redactie van RW Online behoudt zich te allen tijde het recht voor reacties die niet aan de regels te voldoen, te wijzigen of te verwijderen. Uw e-mailadres wordt uitsluitend gevraagd om misbruik van de reactiemogelijkheden te voorkomen. Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond en wordt niet gebruikt voor marketingdoeleinden. We bewaren uw gegevens strikt vertrouwelijk.
 
Naam :
E-mail adres :
Reactie :
Gegevens onthouden?
Ja Nee