Kijkcijfers

Oh Nikita, you will never know

Oh Nikita, you will never know 25-01-2012 -
Sinds 1 januari zendt Veronica op zondagavond om 20:30 uur de Amerikaanse actieserie ‘Nikita’ uit. Zoals vaker bij crimeseries zendt ook Veronica wekelijks een dubbele aflevering uit. De makers van de bekende crimeserie Bones hebben met ‘Nikita’ een remake van de populaire jaren ’90-serie La Femme Nikita neergezet. Nikita is een sexy maar meedogenloze vrouw, die uit is op vraag op de organisatie Division. Deze organisatie heeft haar opgeleid tot sluwe spion en kille moordenares, maar doordat Division haar heeft bedrogen, is Nikita de organisatie ontvlucht. Na een aantal jaar te zijn ondergedoken begint zij aan een klopjacht op de leden van deze organisatie. Met hulp van binnenuit Division probeert Nikita de wandaden aan het licht te brengen en deze op haar eigen wijze te stoppen. 
 
Nieuwjaarsdag
Middels een flink aantal promo’s verkondigde Veronica de start van “Nikita” op 1 januari van dit jaar. Met het plannen van de kick-off  zou Veronica wel eens hebben kunnen profiteren van het mindere programma-aanbod op nieuwjaarsdag. Voor de SBS groep is het er alles aangelegen om het nieuwe jaar goed te beginnen. Met Nikita heeft Veronica in ieder geval een serie in huis die in Amerika aardig wat awardnominaties in de wacht heeft gesleept.
 
Doelgroepen
Met name de mannelijke doelgroep wist de serie op nieuwjaarsdag goed te vinden. Een gemiddelde kijkdichtheid van beide eerste twee afleveringen gezamenlijk van 6,8% op de doelgroep mannen 20-34 is een mooie prestatie. Na vier weken en daarmee acht afleveringen realiseert de serie een gemiddelde kijkdicht van 4,8 % (ca. 325.000 personen) op de algemene doelgroep 20-49. Met een gemiddelde kijkdichtheid van 5,2% weet de doelgroep boodschapper 20-49 de series tot nu toe het beste te vinden. Opvallend voor deze series  is het feit dat meer vrouwen dan mannen in de leeftijd 20-49 afstemmen op Veronica (5,1% om 4,5%). Ook de selectiviteit op de vrouwelijke doelgroep (126)  is hoger dan op de mannelijke doelgroep (110). De doelgroep mannen 20-34 heeft ruim twee procent kijkdichtheid ingeleverd tot gemiddeld  4,5% op 22 januari. Overigens nog een prima gemiddelde… 
Boeren
 
De programmering op de andere zenders hebben duidelijk invloed op het kijkgedrag op Veronica. De eerste van de dubbele aflevering wordt wekelijks minder bekeken dan de tweede. Kijkend naar deze tegenprogrammering is het niet gek dat de eerste aflevering iets minder presteert. Nederland 1 had de eerste twee weken van januari met “Boer zoekt vrouw” (uiteraard) een kijkcijferknaller in huis, net als voorgaande afleveringen stemt Nederland massaal af op de Publieke Omroep om het wel en wee van de boeren niet te missen. Ook met Bananensplit heeft Nederland 1 vanaf 15 januari weer een groot deel van het marktaandeel op de zondagavond in handen. RTL 4 weet met films en “Home is where the heart is” gevolgd door de “Pfaffs” een stuk van de avond te claimen. Als je dan uit de eigen SBS stal ook nog “Wegmisbruikers” en “Smaakpolitie” tegenover Nikita hebt staan, dan zal men bij Veronica niet ontevreden zijn met de huidige kijkcijfers.  
 

Martijn Poser, RTV-Director ZenithOptimedia 


Reacties

Hele goede serie. Met spanning naar gekeken.
Heel jammer dat er gigantisch veel reclameblokken tussenzitten. Volgens mij teveel.
peter @ 11-03-2012 22:29 uur

Reacties

Commentaar wordt gewaardeerd, mits u de reactieregels respecteert. Door te reageren, geeft u aan deze regels te hebben gelezen en er mee in te stemmen. De redactie van RW Online behoudt zich te allen tijde het recht voor reacties die niet aan de regels te voldoen, te wijzigen of te verwijderen. Uw e-mailadres wordt uitsluitend gevraagd om misbruik van de reactiemogelijkheden te voorkomen. Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond en wordt niet gebruikt voor marketingdoeleinden. We bewaren uw gegevens strikt vertrouwelijk.
 
Naam :
E-mail adres :
Reactie :
Gegevens onthouden?
Ja Nee