Print profiteert niet van herstel advertentiemarkt

18-07-2014 (07:52) - Media

Het herstel van de advertentiemarkt lijkt zich door te zetten. De bruto mediabestedingen in Nederland zijn in de eerste zes maanden van 2014 met 9,5% gestegen tot 3,23 miljard euro.
 
Dat herstel kreeg al vorm in de tweede helft van 2013, toen de bruto mediabestedingen stegen met 5%. Vooral televisie stuwde de groei van de bruto mediabestedingen in de eerste zes maanden van 2014 met een toename van meer dan 18%. Printmedia zagen de bruto mediabestedingen dalen met 10%.
 
Er was wel opnieuw sprake van een duidelijke tweedeling. Alle mediumtypen zagen de bruto mediabestedingen toenemen, behalve de printmedia. Naast televisie was er dubbelcijferige groei voor folders en bioscoop, hoewel de laatste een bescheiden aandeel heeft in de totale bruto mediabestedingen.  Ook out of home (+9%) en radio (+7%) kenden een goede eerste helft van 2014.
 
Vrijwel alle branches besteedden in de eerste zes maanden van 2014 meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Opvallend waren de zeer sterk toegenomen bruto mediabestedingen van fabrikanten van voedings- en genotmiddelen met meer dan 12%. 
 
In heel 2013 was er sprake van een lichte toename van 3%, maar in 2012 daalden hun bruto mediabestedingen nog met meer dan 12%. Ook de toegenomen bestedingen aan Transport (met name personenauto’s) waren opvallend, want over heel 2013 gemeten daalden de bestedingen van autofabrikanten nog met 12%.
 

 


Nielsen

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Marketing

Economisch