Twitter in neergaande spiraal

24-07-2014 (07:42) - Media

Tweeten wordt minder populair. De neergaande lijn die de Twitter-app al eerder liet zien, heeft zich het afgelopen kwartaal doorgezet. 
 
Waar vorig jaar nog 32 procent van de Nederlanders de app op zijn smartphone had geïnstalleerd, is dit in juni van 2014 gedaald naar 25 procent, blijkt uit onderzoek van het Telecompaper Consumer Panel waarin gevraagd is naar het gebruik van mobiele apps.
 
Vooral jongeren (12-19 jaar) laten de app massaal links liggen. In één jaar tijd daalde het percentage jongeren dat Twitter op zijn telefoon heeft geïnstalleerd van 66 procent naar 40 procent. Ondanks de dalende populariteit van Twitter, blijft de microblogdienst veel andere apps nog (ruim) voor. 
 
Twitter staat nog steeds op meer telefoons dan de apps van Skype, Instagram en Snapchat, zo blijkt uit het Telecompaper Consumer Panel. Gedurende het afgelopen jaar werd bijna 20.000 Nederlanders gevraagd naar hun gedrag rondom communicatie, IM en social apps.
 

 


Telecompaper Consumer Panel

Reacties

In hoeverre zijn Skype, Twitter, Snapchat en Instagram substituutproducten van elkaar?

Skype is om te bellen. Persoonlijk gebruik ik die voor hele andere doelen. Instagram is vooral om foto's en videos te delen. Snapchat ken ik minder goed, maar doet in mijn ogen ook iets anders dan Twitter.

Twitter wordt vooral gebruikt voor het delen van nieuws en is wat zakelijker dan het hippe Snapchat. Dat kinderen onder de 18 minder geinteresseerd zijn in Twitter verbaast mij niks. Waarschijnlijk is diezelfde doelgroep ook minder goed vertegenwoordigd op LinkedIn.

Wel denk ik dat Twitter zich hiervan nog onvoldoende bewust is en dat hun strategie toe is aan een revisie. "Connect with your friends" pronkt nu nog op de voorpagina van Twitter.com. Alleen Twitter is al lang geen informeel vriendennetwerk meer. Daarin zijn andere sociale media veel beter. Op Facebook heb je vrienden... Op Twitter heb je followers.

Als Twitter zelf niet in de gaten heeft waar hun kracht ligt, dan zou het zo kunnen, dat ze verder gaan verliezen. "Stuck in the middle" is niet goed voor een bedrijf. Ik denk dat adverteerders de druk wel wat mogen opvoeren. Twitter moet een richting kiezen.

Misschien goed als Twitter zelf ook even reageert op uw artikel?
Jurjen Koopmans @ 24-07-2014 10:23 uur
Waarom is mijn reactie verwijderd?
Jerry Houtman @ 05-08-2014 11:20 uur
Sorry, my bad, ging niet helemaal goed met posten zie ik..
Jerry Houtman @ 05-08-2014 11:21 uur

Bureaus

Marketing

Economisch