Chinese merken doen steeds meer merkaanvragen buiten de grenzen

17-05-2018 (11:23) - Economisch

China is hard op weg om de Verenigde Staten in 2020 te overtreffen als 's werelds grootste bron van buitenlandse handelsmerkaanvragen. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van CompuMark. De analyse is gebaseerd op aanvragen in het internationale handelsregister. In de afgelopen twee jaar is het aantal Chinese aanvragen in buitenlandse registers verdubbeld, Chinese aanvragers dienden in 2017 bijna 120.000 aanvragen in.
 

Het aantal merkaanvragen in Amerika ingediend door Chinese merken is sinds 2014 met 800 procent toegenomen. Van de 120.000 buitenlandse handelsmerkaanvragen die in 2017 door Chinezen werden ingediend, waren er 50.000 geadresseerd aan de Verenigde Staten. Hieruit is te concluderen dat de VS de belangrijkste markt is voor Chinese merken, voorheen waren dit de aangrenzende landen in Zuidoost-Azië. Het aantal representeert ongeveer 10 procent van alle aanvragen die in één jaar zijn ingediend bij de handelsmerkregisters van de VS. 
 

Aanvragen binnen de grenzen 

In eigen land blijft het Chinese merkenregister ook fenomenaal groeien. Met meer dan 1,4 miljard consumenten wordt de Chinese markt gezien als een belangrijk target voor internationale merken, dus wereldwijde merken laten hier massaal hun handelsmerken registreren. Enkele cijfers die de sterke groei onderstrepen:

* Het merkenregister van China is de grootste ter wereld. In 2017 werden er meer dan vijf miljoen nieuwe merken toegevoegd.  

* Wereldwijd stonden 60 procent van de merkaanvragen in 2017 in het Chinese register. In september 2017 werden meer aanvragen in één week ingediend dan dat in heel 2016 werden ingediend bij het Europese Unie-register.

* Het aandeel van wereldwijde handelsmerkaanvragen dat in China wordt ingediend, neemt nog steeds toe.
 

Informatie in aanvragen 

Handelsmerkaanvragen bevatten informatie over markten (registratieland), tijd (indieningsdatum), bron (land van aanvrager) en bedrijfsactiviteit (branche en specificaties). In het onderzoek is uitgediept waar Chinese merkaanvragers zich bevinden, waar Chinese aanvragers vandaan komen en welke Chinese industrieën de groei van wereldwijde handelsmerken voeden.
 

Over het onderzoek

Het rapport Chinese Brand Go Global werd samengesteld door het Custom and Managed Solutions Team van CompuMark met behulp van SAEGIS®, 's werelds grootste handelsmerkendatabase. Voor dit onderzoek analyseerde het team 62,6 miljoen actieve handelsmerken in 186 handelsmerkregisters in meer dan 200 landen. Het beoordeelde de binnenlandse en buitenlandse merkaanvragen van Chinese merken, gemaakt tussen 2014 en 2017. Download het China Brands Go Global-rapport 

Bureaus

Media

Marketing