ABN AMRO start campagne Gelijke Kansen

17-12-2020 (13:19) - Campagnes

Waar je opgroeit, bepaalt in Nederland je kansen in het leven. Dat moet anders vindt ABN AMRO. Nog altijd groeien veel kinderen op in een situatie met minder kansen, waardoor hun toekomst onzeker is. Om dit tegen te gaan, startte de bank deze week haar maatschappelijke campagne ‘Gelijke Kansen’.
 
De ABN AMRO Foundation bestaat al 20 jaar en zet zich al geruime tijd in voor kinderen en jongeren die opgroeien in een minder kansrijke omgeving dan leeftijdsgenoten. Jaarlijks komen zo’n 6.500 medewerkers van ABN AMRO vrijwillig in actie. Met gastlessen over geld, hulp bij leerachterstand of sollicitatietrainingen bijvoorbeeld. Toch is dat iets, wat vrijwel niemand in Nederland weet. “Daar wilden we verandering in brengen,” vertelt Tanja Bom, hoofd communicatie & media. “We vragen in de campagne aandacht voor het thema kansenongelijkheid onder jongeren en laten zien op welke manier de bank hier een positieve bijdrage aan levert via de jaarlijkse inzet van duizenden collega’s via ABN AMRO Foundation. Daarnaast hopen we anderen te inspireren om kansenongelijkheid in Nederland aan te pakken.”
 

Wieg

“In dat gegeven van ‘waar je wieg staat, bepaalt je kansen’ zit een prachtige emotie. Die hebben we creatief gezien als vertrekpunt genomen en heel groot gemaakt,” vertelt Thijs Bontje, creatief directeur bij N=5. “We hebben bewust gekozen voor een andere vorm dan in de reguliere campagne met acteur Mark Rietman. Die werkt heel goed voor het uitleggen van concrete oplossingen voor klanten, maar het biedt beperkt mogelijkheden om een gevoelige snaar te raken.”
 

Gedraaid op film

Om de emotie maximaal te laten binnenkomen in de Nederlandse huiskamers, koos regisseur Basha de Bruijn er in overleg met Director of Photography Myrthe Mosterman voor om te draaien op film. “Op een onderbewust level brengt draaien op film extra textuur en authenticiteit in het beeld. Dat vonden we goed passen bij de commercial. Ook brengt het de kijker misschien instinctief terug naar de tijd, dat hij of zij zelf in het wiegje lag waardoor de boodschap nog meer binnenkomt.”
Gelijke kansen en inclusie
De campagne over het bestrijden van kansenongelijkheid onder jongeren past in de bredere aanpak die ABN AMRO heeft als het gaat om inclusie en gelijke kansen. De bank heeft zichzelf ambitieuze doelen gesteld op het gebied van gender- & culturele diversiteit en arbeidsbeperking om een betere afspiegeling van de samenleving te worden. Ook zorgt ABN AMRO er met bijvoorbeeld financiële coaches voor dat kwetsbare groepen in staat blijven om hun bankzaken te regelen en zijn er verschillende initiatieven om problematische schulden te voorkomen.

De campagne bestaat naast een televisiecommercial uit online video’s, radio, print en podcast.
Credits
ABN AMRO: Tanja Bom, Sanne van der Bie, Annette van Hunen, Erik Broeren, Marlie Paauw
Creatie: Thijs Bontje, Tom Meijer
Strategie: Esther Overmars
Account: Merel Hoogendorp, Judith Lavalette, Liz Ponds
Productie: Lotte de Rooij
Regisseur: Basha de Bruijn
DOP: Myrthe Mosterman
Productiemaatschappij: Pink Rabbit
Media: Mediacom & Storm Digital
PR: NewsLab