Koekoeksvogel nieuwe ster in oudejaarscampagne Staatsloterij

12-12-2021 (19:04) - Campagnes

Koekoek Fritsie is de nieuwe held in de campagne van Staatsloterij rond de Oudejaarstrekking 2021. Waar vorig jaar het zwarte katje Frummel bij veel Nederlanders een gevoelige snaar raakte, is het nu de beurt aan Fritsie. De boodschap van Fritsie: geluk is nog mooier is als je het met anderen deelt. De muziek waarmee het verhaal wordt omlijst, komt voort uit een samenwerking tussen de Nederlandse band HAEVN en de Britse zangeres Birdy.
 
In de afgelopen jaren wist Staatsloterij de harten van het Nederlandse publiek al te veroveren met een reeks aansprekende eindejaarscommercials, met achtereenvolgens het hondje Frekkel (2018), het egeltje Freddie (2019) en het katje Frummel (2020) in de hoofdrol. Deze tv-commercials zijn drie jaar op rij bekroond met een Gouden Loeki.
 
“De Oudejaarstrekking van Staatsloterij is een mooie traditie die niet meer uit de decembermaand is weg te denken. Het is de gezelligste tijd van het jaar waarin we samen zijn met iedereen die we liefhebben en waarbij we oog hebben voor de ander. Het delen van liefde en geluk is niet in geld uit te drukken en dat is het gevoel dat we bij Nederlanders willen raken,” zegt Michael Kastelijns, Business Director van Staatsloterij.
 
“Vanuit hetzelfde big idea als voorgaande jaren, is het met zijn allen weer gelukt om er een verrassende nieuwe creatieve invulling aan te geven.” vertelt Patritia Pahladsingh, Managing Director van TBWA\NEBOKO. Darre van Dijk, Chief Creative Officer bij TBWA\NEBOKO:  “We zijn ditmaal een stap verder gegaan en hebben gekozen voor een bijna Disney-achtige aanpak, prachtig vastgelegd door topregisseur Martin Werner, waarin een koekoeksklokvogel een levend wezentje is. Voor het eerst hebben we de muziek expliciet een vertellende rol gegeven. Het nummer ‘Open Hearts’, ontstaan vanuit een bijzondere samenwerking tussen de Britse zangeres Birdy en de Nederlandse band HAEVN versterkt de storytelling. De lat lag hoog, zodoende werd er ook samengewerkt met de Britse producer Francis Anthony ‘Eg’ White. Eg White werkte eerder al voor internationale artiesten als onder anderen Adele en James Morrison. Het nummer past qua sfeer en gevoel perfect bij deze tijd van het jaar."

De commercial wordt op 10 december om 19.30 uur gelanceerd op alle tv-zenders. Vervolgens wordt de campagne tussen 10 en 31 december omnichannel uitgerold naar social media, online, radio, out of home en in de retailkanalen waar Oudejaarsloten worden verkocht.
 

Credits

Verantwoordelijk bij Staatsloterij: Arno de Jong, Michael Kastelijns, Femke Vermeulen, Paul Braat
Bureau: TBWA\NEBOKO
Regie: Martin Werner, CZAR
Postproductie: BaconX
Mediabureau: Mindshare.Greenhouse
Social Media: \Socioboko
Online doorvertaling: Men in Green
Shopper Marketing: Brompton Road
PR: NewsLab