Yumeko wil de slaapwereld veranderen

05-01-2021 (10:54) - Campagnes

Het Amsterdamse beddengoedmerk Yumeko trapte 2021 af met een nieuwe landelijke campagne ‘Koop goed beddengoed’. Met deze campagne wil Yumeko de misstanden in de katoenindustrie aankaarten en laten zien dat het ook anders kan. Yumeko wil hét duurzame alternatief zijn in de beddengoedbranche.

We slapen gemiddeld 32 jaar van ons leven en lekker slapen doe je met een schoon geweten. In de wereld van ‘slapen en baden’ is veel verbetering mogelijk: productieketens zijn vol onmenselijke praktijken en onnodige vervuiling waar veel mensen geen weet van hebben. Zo is voor elke kilo niet-biologisch katoen 1 kilo gif nodig. En dan te bedenken dat slechts minder dan 1% van het katoen in de wereld biologisch is. Dat maakt de katoenindustrie een van de meest vervuilende industrieën ter wereld. In de katoenindustrie is tevens sprake van onmenselijke praktijken; oneerlijke lonen, slechte werkomstandigheden en kinderarbeid. Tientallen miljoenen kinderen zijn dagelijks werkzaam in de katoenindustrie.
 
Yumeko droomt van een wereld waarin iedereen beter slaapt. En laat zien dat het ook anders kan. Door producten te produceren in transparante, ethische ketens die bijdragen aan een positieve verandering voor milieu, mens en dier. Er wordt uitsluitend gekozen voor biologisch GOTS gecertificeerd katoen en indien mogelijk ook Fairtrade gecertificeerd. Yumeko wil bewijzen dat een duurzaam businessmodel ook werkt en is er ervan overtuigd dat positieve maatschappelijke veranderingen in gang gezet kunnen worden door bedrijven en hun klanten. Hoe meer mensen meedoen, hoe groter de verandering.
 
Na een korte pitch-oriëntatie heeft Yumeko gekozen voor creatief bureau Fitzroy in Amsterdam. Het bureau zette het misverstand in de punt, om uiteindelijk af te sluiten met het positieve geluid van Yumeko. Jur Baart, eigenaar van Fitzroy: “We zijn ongelooflijk trots dat we voor dit mooie social impact bedrijf mogen werken. We hebben een geïntegreerde campagne ontwikkeld om meer mensen kennis te laten maken met Yumeko. Hierbij hadden we continu in ons achterhoofd dat we echt op moeten vallen in het reclameblok dat overspoeld wordt door andere bedden(goed)fabrikanten. Om onderscheidend te zijn sluiten we daarom af met de regel: Koop goed beddengoed.”
 

Social enterprising

Yumeko is een social enterprise en stelt impact voorop. Want de wereld moet verduurzamen. Dat doet Yumeko door de wereld van het slapen en de wereld van de slapers te veranderen. Zij streeft altijd naar nóg betere, mooiere en duurzamere producten. Jaarlijks geeft Yumeko inzicht in de impact die zij heeft gemaakt in de vorm van een Impact Report. 
 

Yumeko "Koop goed beddengoed" - TVC 20" from Fitzroy Amsterdam on Vimeo.