Creatief koorddansen

19-12-2023 (15:42) - Creatie

“Wij zijn hier om het creatieve werk van Kaliber een stap verder te brengen.” Tim Olland (art) en Jan Emmens (copy) zijn zeker van hun zaak en kijken tegelijk nog vol verbazing rond vanaf hun centrale werkplek in het clubhuis van Kaliber. Tim: “We komen van bureaus die veel meer vanuit campagnes denken. Onze collega’s hier hebben DNA dat zowel creatief als technologisch gedreven is.” Jan vult hem aan: “We willen een balans vinden tussen die enorm ontwikkelde technische creativiteit en het campagnedenken dat wij gewend zijn.”

Jan en Tim zijn sinds begin 2023 als creatief team bij Kaliber aan het werk. Eén van hun grootste projecten dit jaar was de invulling van het werkgeversmerk voor Rabobank. Die werkgeversbelofte is niet op los zand gebaseerd, leggen ze uit. “We werkten op strategisch vlak samen met onderzoeksbureau SUE voor een concreet onderbouwde belofte. We zoeken naar de balans tussen geloofwaardigheid en relevantie voor de doelgroep. De uiteindelijke conclusies waren de start voor ons creatieve proces.”

Het resultaat: de nieuwe campagne Werk tegelijk aan jezelf & de wereld om je heen.

Beloftes en balans

Jan: “Net als het evenwicht in die regel, zoeken we in ons creatieve proces naar balans. Van het zoeken naar de juiste woorden, het schrappen van de overtollige ballast en het vinden van de juiste spanning. Bijvoorbeeld, door dat woord “tegelijk” in de campagneregel maken we direct duidelijk dat je geen keuze hoeft te maken. Het zijn twee werelden die op hetzelfde moment naast elkaar bestaan.”

Tim: “De vraag is dan wel, hoe breng je die twee kanten in beeld? Daar hebben we best op gepuzzeld om uiteindelijk de twee werelden naast elkaar te leggen. Je beweegt tussen die werelden in plaats van dat je van de een naar de ander gaat, juist vanwege dat woord “tegelijk”. Dat zijn de subtiele verschillen die we wel duidelijk in beeld willen brengen.”

Jan: “Dus ja… het werkgeversmerk voor Rabobank waar we op hebben gewerkt, dat is best op onszelf van toepassing. Wij ontwikkelen ons als team met de technologische creativiteit bij Kaliber, en tegelijk maken we impactvol werk, zoals deze campagne.”

Doorpakken en versterken

Jan: “Het is mooi hoe ons andere creatieve team weer doorpakt op dit visuele idee in een nieuwe campagne voor een specifieke doelgroep binnen Rabobank. Zij vertalen het idee om tussen de twee werelden te bewegen weer op een manier die los genoeg staat van de overkoepelende campagne, maar tegelijk wel het signatuur draagt en voor herkenning zorgt.”
Tim: “Als creatief zoek je constant de juiste spanning tussen de kaders van een briefing en de creatieve mogelijkheden die een merk met zich meebrengt.”

“De Snapatron is een fucking mooi voorbeeld van de technologische creativiteit van Kaliber. In de What If Machine zie je daar een vleugje campagne-denken bij komen"

Recent won Kaliber twee Epica Awards voor interactieve installaties: de What If Machine voor Brouwerij de Molen en de Snapatron Ultra 2000 Deluxe, de AI-selfie machine. Jan en Tim: “De Snapatron is een fucking mooi voorbeeld van de technologische creativiteit van Kaliber. In de What If Machine zie je daar een vleugje campagne-denken bij komen: hoe vertellen we het verhaal van een merk op een manier die bijblijft? Deze stap willen wij de komende jaren nog sterker maken. Dan kom je op het punt waar Kaliber op zijn best is: creatieve technologie en creatieve campagnes in perfecte balans.”

Frank Meeuwsen
Contentspecialist Kaliber