Kaan’s Stream Store trekt duizenden internationale liefhebbers

05-10-2017 (11:27) - Economisch

Het was de allereerste livestream store: Kaan’s Kaashandel in Alkmaar. De winkel, gepositioneerd midden op de digitale snelweg, was slechts vijf dagen open, maar trok toch 56.901 bezoekers. Moet je je voorstellen dat je al die mensen in je kaaswinkel hebt staan. Opvallend was de internationale interesse.
 

internationaal allure

Met name mensen in de Verenigde Staten wisten de winkel makkelijk te vinden. Er kwamen maar liefst 11.640 unieke bezoekers uit de VS een kijkje nemen. De online streamstore werd bekeken in 140 landen. Naast de VS was de kaaswinkel ook in het Verenigd Koninkrijk, Canada en Duitsland erg populair. 
 

Hollandse glorie

Gemiddeld bleven bezoekers wel twee minuten rondneuzen in de winkel. Het leidde tot wel 513 bestellingen. Er kwam zelfs een order binnen uit Nieuw-Zeeland. Een mooie bevestiging van het feit dat kaas nog steeds een bijzonder goed exportproduct is. 
 

beroemd

Winkeleigenaar Jan Kaan heeft niets te klagen: ‘We zijn beroemd in Amerika en hebben de media in China gehaald. Dat het zo internationaal zou gaan, hadden we niet verwacht. In het begin was het wat onwennig te werken in de Stream Store, maar daarna ging het vanzelf. Op zaterdag heeft iemand zelfs een hele Goudse gekocht. En Amerikanen? Die bestellen 'alles of niets'. Zo hebben we veel orders van vier kilo met alle acht aangeboden soorten kaas naar de VS verscheept. We merkten ook dat we de vragen op een persoonlijk manier konden behandelen. We vonden het experiment zo geslaagd dat we gaan kijken hoe we dit in de toekomst in een andere vorm kunnen doen.’
 
De bijzondere actie was een samenwerking tussen Kaan’s Kaashandel en ABN Amro.
 

Bureaus

Media

Marketing