Roamler neemt Datlinq over

24-03-2021 (15:16) - Economisch

Roamler neemt Datlinq over, een Nederlands bedrijf gespecialiseerd in foodservice en foodretail data. De bedrijven bundelen de krachten op het gebied van dataverzameling, het creëren van inzichten en crowd-based activaties in winkels. Voor de eerste keer hebben merken de mogelijkheid om volledig te automatiseren en realtime inzicht te krijgen in hun verkoop- en marketingactiviteiten in de out-of-home- en retailmarkt.
 
Roamler werd bijna 10 jaar geleden door Nederlandse ondernemers opgericht. Het bedrijf heeft een leidende positie in de retail verworven en bedient klanten als Unilever, P&G en Red Bull met een community van mobiele gebruikers die geld verdienen met het uitvoeren van taken in winkels. Vorig jaar ontving het bedrijf een investering van 20 miljoen euro om haar activiteiten verder uit te breiden en behoorde het, ondanks de pandemie, tot de drie snelst groeiende scale-ups in Europa. Die investering maakte het mogelijk voor Roamler om Datlinq te kopen.
 
Met deze strategische overname wil het bedrijf haar waardepropositie voor FMCG’s en CPG’s verder uitbreiden en biedt het de mogelijkheid de markt volledig data-driven te benaderen, ook Out-Of-Home. Voor Datlinq betekent het een kans om haar dienstenaanbod verder te verrijken en activiteiten naar meer Europese landen uit te breiden. Datlinq behoudt haar eigen identiteit en CEO Marco van den Ouden blijft aan het roer.
 

De ‘Out-Of-Home uitdaging’ overwinnen

Out-Of-Home is een extreem vluchtig kanaal, waarbij gemiddeld 35% van de locaties elke twaalf maanden verandert als gevolg van openingen, sluitingen en concept-wijzigingen. Weten waar je heen moet en wat je in elk verkooppunt moet doen, is het ultieme doel voor elk merk om de efficiëntie en ROI te maximaliseren.
"Dankzij onze actuele CRM-gegevens, ondersteund door Ai-gedreven targeting, kunnen we merken helpen daar te investeren, waar hun producten relevant zijn voor de consument," zegt Marco van den Ouden, CEO van Datlinq.
 
Jeroen ten Haave, CEO van Roamler: “Merken moeten de ROI van hun fieldmarketing activiteiten maximaliseren en ervoor zorgen dat elk bezoek een hit wordt. Met de overname van Datlinq kunnen we helpen groei te stimuleren, ook in OOH. Dit doen we door middel van data-gedreven verkoop en marketingstrategieën die voldoen aan de behoeften van consumenten, precies waar ze zijn.”
 

Combinatie van data, AI en flexibele mogelijkheden

Datlinq heeft in de loop van de jaren een van de grootste databases van OOH-locaties in Europa opgebouwd, dankzij een combinatie van gegevens die afkomstig zijn van verschillende bronnen, waaronder check-ins en recensies van consumenten. Deze gegevens worden nu verrijkt met miljoenen offline inzichten, afkomstig van de Roamler-community in Europa.
 

Bureaus

Media

Marketing