Nederlander shopt voor het eerst liever online dan in de winkel

25-07-2023 (07:00) - Lifestyle

Klarna publiceert vandaag nieuwe cijfers, waaruit blijkt dat de voorkeur voor online winkelen in het tweede kwartaal van 2023 voor het eerst groter is dan voor fysiek winkelen.

Bijna een derde (32%) van de Nederlandse shoppers, winkelt nu al het liefst online. Dit is een stijging van 3% ten opzichte van het eerste kwartaal van dit jaar.

Hiermee is online shoppen voor het eerst de favoriete winkelmethode in Nederland. 30% geeft momenteel nog de voorkeur aan fysiek winkelen. Voornamelijk mannen hebben voorkeur voor online winkelen: 36% shopt liever online tegen 29% die liever naar de winkel gaat. Vrouwen shoppen nog wel liever fysiek (31%) in plaats van online (28%). Sinds dit kwartaal is mobiel winkelen ook populairder dan via de computer.

Millennials kiezen online

Veel retailers hebben na de pandemie hun online aanwezigheid flink uitgebreid om aan de nieuwe verwachtingen van het winkelend publiek te voldoen. De verschuiving naar online winkelen komt het meest voor bij Millennials (45% winkelt het liefst online tegenover 21% in de winkel), op de voet gevolgd door Generatie Z (40% winkelt het liefst online, 29% in de winkel). Onder Generatie X (28% online, 32% in fysieke winkels) en de Baby Boomers (18% versus 41%) de voorkeur nog andersom is, maar wel aan het verschuiven.

Social shopping

Ook social shopping is in Nederland steeds populairder. Van Gen Z heeft bijna de helft (47%) en van millennials meer dan de helft (54%) de afgelopen maand een item gekocht nadat ze dit op social media zagen. De grootste shopping inspiratie komt bij Gen Z van influencers (66%), bij Gen X van merken (57%) en Millennials zijn het meest gevoelig voor berichten vanuit retailers (53%).

Zaterdag minst populair

De populairste online shoppingdagen van Nederlanders zijn woensdag en zondag (+6% meer dan gemiddeld). Veruit de minst populaire dag om online te winkelen is zaterdag (-11%). Het populairste tijdstip voor online shopping is tussen 21 en 22 uur.

Een aantal andere opvallende (online) shoppingfeiten:
? Uit de gegevens van Klarna blijkt dat mensen uit Utrecht het meest online winkelen. Gemiddeld winkelen zij 56% meer online dan het nationale gemiddelde, op de voet gevolgd door Zuid-Holland (+39%) en Zeeland (+34%).
? Online winkelen is het minst populair in de provincies Flevoland (-56% lager dan gemiddeld), Noord-Holland (-53%) en Friesland (-37%).
? De belangrijkste redenen voor Nederlanders om online te shoppen in plaats van in een fysieke winkel zijn tijdsbesparing, eenvoudig om prijzen te vergelijken en een breed aanbod

Deze cijfers komen uit de nieuwste Shopping Pulse van Klarna.