Nederlanders gaan op vakantie met AI

10-07-2023 (11:14) - Lifestyle

Bijna twee derde van de Nederlanders (64 procent) zou willen dat Artificial Intelligence kan helpen bij hun reisvoorbereidingen - onder 25-34-jarigen is dat zelfs 81 procent.

Bovenaan het wensenlijstje staat het vinden van de beste vakantie voor het laagste tarief, gevolgd door het ontvangen van aanbevelingen voor de reis op basis van persoonlijke voorkeuren, zo blijkt uit onderzoek van Zendesk.

Goed voorbereid op reis

27 procent van de respondenten geeft aan dat ze graag hulp zouden willen bij het vinden van de best passende vakantie voor het laagste tarief. Vakantiegangers zouden ook willen dat AI alle benodigde reisdocumenten kan regelen (15 procent) of suggesties kan doen voor de mooiste bezienswaardigheden met de beste tijdstippen om wachtrijen te vermijden (12 procent). Meer dan een derde van de respondenten (39 procent) geeft in bepaalde reissituaties de voorkeur aan een chatbot boven een menselijke medewerker. Onder 25-34-jarigen is dit percentage het hoogst: 56 procent. Een kleine meerderheid (51 procent) geeft nog steeds de voorkeur aan menselijk contact in alle reissituaties. 

"Uit ons onderzoek blijkt dat mensen vaak eerst menselijk contact zoeken voordat ze willen communiceren met een chatbot als het gaat om reizen", zegt Matthias Göhler, CTO EMEA bij Zendesk. “De reden hiervoor is een gebrek aan vertrouwen in chatbots om complexere individuele zaken snel en veilig op te lossen. Vooral onderweg willen mensen dat een AI problemen in één naadloze interactie oplost. Ons CX Trends Report onderstreept dit: 72% van de consumenten verwacht dat bedrijven AI implementeren om betere klantervaringen te creëren. Dus als bedrijven hun AI kunnen trainen op basis van de verwachtingen van hun klanten, vergroten ze vervolgens het vertrouwen en verbeteren ze de klantervaring."

Het onderzoek werd in juni 2023 uitgevoerd onder consumenten in Europa namens Zendesk door YouGov. In totaal werden 6000 respondenten ondervraagd, waarvan 1000 in Nederland.