5 B2B-marketingtrends om in de gaten te houden in 2024

22-12-2023 (12:27) - Marketing

2023 was het jaar waarin GAI definitief zijn intrede maakte en we snelle technologische vooruitgang zagen in de marketingsector. Ook moesten B2B-CMO's met beperkte middelen grote stappen zetten. In 2023 werd het bezitten van financiële vaardigheden voor hen nog belangrijker, om de positieve effecten van sterke, creatieve merkcampagnes aan te tonen. Hiervoor bouwden zij nauwe relaties op met C-suite leiders. Met 2024 voor de deur, deelt LinkedIn de 5 meest toonaangevende marketingtrends voor B2B.

In het tijdperk van AI-transformatie zijn CMO's optimistisch over hoe de technologie hun strategie en hun teams zal ondersteunen, met bijna driekwart (73%) van de wereldwijde marketing professionals die vertrouwen heeft in het gebruik ervan. B2B-marketeers geven aan dat zij de tijd die vrijkomt door de inzet van AI met name inzetten voor cruciale taken als creativiteit en het versterken van klantrelaties.

De 5 B2B-marketingtrends voor 2024

1. CMO's zullen prioriteit geven aan het meetbaar maken van resultaten
In 2024 staat het meetkader om impact van campagnes aan te tonen bovenaan de agenda voor CMO's. CMO's krijgen een meer directe rol in het stimuleren van omzet en groei. Oefenen met meettools, zoals LinkedIn's Revenue Attribution Report, helpen financiële vaardigheden op te bouwen en de directe invloed van brand marketing op omzet te tonen.

2. Slimme marketeers brengen merk en vraag in balans om groei te stimuleren
Aanpassing aan een veranderend landschap met beperkte middelen is tegenwoordig de norm voor B2B-marketeers. Wereldwijd voelt 76% van de B2B CMO's de druk om kortetermijn-ROI te bewijzen, wat in sommige gevallen resulteert in een overmatige focus op prestatiecampagnes. Slimme marketeers moeten daarom streven naar een balans tussen merk- en vraagmarketing volgens de 60/40-regel, waarbij merken ruwweg 60% van het budget aan branding en 40% aan het genereren van leads. Deze benadering stimuleert memorabiliteit, voorkeur en langetermijngroei.

3. Marketeers die snel handelen en klein beginnen met AI zullen vooroplopen
Generatieve AI wekt wereldwijd enthousiasme, maar veel marketeers voelen zich overweldigd. Een succesvolle aanpak omvat een bescheiden start met AI in 2024, experimenteren binnen bestaande tools en maximaliseren van technologie-investeringen.

4. Menselijke vaardigheden zullen zorgen voor een veerkrachtig en flexibel marketingteam van de toekomst
In het tijdperk van AI zullen marketingmanagers een cultuur van leren stimuleren. Niet alleen om de AI-geletterdheid te vergroten, maar ook om menselijke vaardigheden zoals leiderschap en creativiteit te bevorderen, die de veerkracht en flexibiliteit van marketingteams vergroten.

5. Authentieke, menselijke merken winnen vertrouwen
B2B-bedrijven zetten sterk in op menselijkheid om groei voor hun merk te stimuleren. In 2024 erkennen marketeers de cruciale rol van authentieke verbindingen met doelgroepen. Door creativiteit, emotie en het centraal stellen van mensen in thought leadership-strategieën bouwen ze vertrouwen op. Zo worden op LinkedIn ‘Thought Leader Ads’ ingezet om op persoonlijke wijze de betrokkenheid en het bereik van een merk te vergroten.

Marcel Molenaar, Country Manager LinkedIn Benelux: “In 2024, een jaar van snelle AI-transformaties, zullen de marketeers die snel instappen en klein beginnen met AI, voorop lopen. Wanneer ze hun teams bijscholen om het volledige potentieel van de technologie te benutten, creëren ze een voorsprong. Ook zal de focus op budgetten hoog blijven, dus B2B CMO's moeten nog meer datagestuurd opereren en hun doelstellingen direct koppelen aan bedrijfsresultaten. Ook zetten marketeers extra in op het menselijker maken van hun merken om merkwaarde en vertrouwen op te bouwen bij hun publiek.’’

 


Bureaus

Media

Economisch