Meer dan de helft van wereldwijd reclamebudget uitgegeven door techgiganten

19-01-2024 (13:04) - Marketing

In 2024 gaat het wereldwijde reclamebudget voor het eerst over de grens van 1.000 miljard dollar. 

Bijna 52 procent hiervan wordt uitgegeven door Alibaba, Alphabet, Amazon, Bytedance en Meta. Deze cijfers zijn gepubliceerd in het rapport 'The Future of Media 2024' door het Engelse media- en marketingbedrijf WARC. 

Eigen platform

In het westen gaat ongeveer zeventig tot tachtig procent van de online reclamebudgetten naar Facebook en Google. Wereldwijd gaat dit dus naar andere techgiganten, vooral actief in e-commerce en sociale media, die allemaal een eigen reclameplatform hebben. Het budget komt daarom niet terecht bij mediabedrijven. 

Daling voor tv

De totale uitgaven aan reclame wereldwijd stijgen naar verwachting met 10,7 procent. Deze stijging is niet te zien in uitgaven aan reclame op lineaire televisie. Deze daalden in 2023 al met 5,4 procent en in 2024 zegt 39 procent van de marketeers hun uitgaven hieraan te minderen. 

 

 

 


Emerce

Bureaus

Media

Economisch