Nederland zit niet te wachten op advertenties over goede voornemens

28-12-2023 (10:56) - Marketing

Het nieuwe jaar staat voor de deur en dat betekent dat een grote groep Nederlanders weer vol goede moed begint aan hun goede voornemens. Voor sommige bedrijven een perfect moment om hierop in te spelen en hun doelgroep te bereiken via online advertenties.

Dit werkt niet voor iedereen motiverend: Uit onderzoek van Ipsos en Google onder duizend Nederlanders blijkt dat 68% online advertenties over diëten vervelend vindt. Binnen deze groep vindt 36% deze advertenties juist extra kwetsend rond de start van het nieuwe jaar.

Geen effect

Dat online advertenties over dit onderwerp rond deze periode als kwetsend worden ervaren, komt onder andere doordat mensen worstelen met hun zelfbeeld of niet geloven dat de producten daadwerkelijk effect hebben. "Ik realiseer me dat diëten op de lange termijn niet voor mij werkt. Sterker nog, het heeft er alleen maar voor gezorgd dat ik kilo's aankwam. Ondanks mijn gebrek aan interesse in diëten, word ik elk jaar in januari overspoeld met reclame voor afslankmiddelen. Ik merk dat deze advertenties een negatieve invloed hebben op mijn zelfvertrouwen", zegt Vera Camilla, content creator en ondernemer. 

Zelf maatregelen nemen

Uit het onderzoek komt tevens naar voren dat 57% van de Nederlanders online advertenties met alcohol vervelend vindt en maar liefst 73% geeft aan online advertenties over daten als vervelend te ervaren. Waar mensen zich helaas onbewust van zijn, is dat zij zelf maatregelen kunnen nemen om het zien van deze advertenties te beperken. Diëten, alcohol en daten zijn namelijk een aantal van de gevoelige onderwerpen binnen Google’s Advertentiecentrum, samen met onderwerpen als kansspelen en ouderschap.

64% van de Nederlanders weet niet dat je online advertenties over gevoelige onderwerpen kunt beperken

 

Gevoelige onderwerpen

“In ons Advertentiecentrum kan je persoonlijke advertenties uitschakelen of advertenties over wat voor jou gevoelig is beperken, maa te weinig mensen zijn zich hiervan bewust. 64% van de Nederlanders weet namelijk niet dat je online advertenties over gevoelige onderwerpen kunt beperken op de website en apps van Google. Als je bijvoorbeeld niet geconfronteerd wil worden met dieetadvertenties, dan heb je de mogelijkheid om dit onderwerp uit te schakelen. zegt Martijn Bertisen, Directeur van Google Nederland


Bureaus

Media

Economisch