Nieuwe DSA-wetgeving: uitdaging digitale marketeers

25-01-2024 (13:23) - Marketing

De nieuwe DSA-wetgeving (Digital Service Act van de EU) die sinds 1 januari ook geldt voor kleinere digitale ondernemers, vormt een flinke uitdaging voor digitale marketeers, aldus Nasser al Kamouchi, directeur van de Whello Group uit Amsterdam.

Hij ziet nadelen als minder effectieve marketing, een lagere ROI en toenemende kosten (met alle risico’s, zie verderop), maar ook een aantal voordelen. Bovendien stimuleert nieuwe regelgeving innovatie, volgens Kamouchi. Als ras-optimist wil de Whello Group-directeur graag aftrappen met de voordelen. ‘Onze markt wordt een stuk transparanter door de nieuwe regels. De strengere regelgeving voor adverteren gaat uiteindelijk leiden tot meer consumentenvertrouwen in advertenties. Dit zal resulteren in kwalitatievere, betere campagne-interacties.

Stimulans

Daarnaast ziet Al Kamouchi de nieuwe regelgeving, die eerder al inging voor de grote internetjongens als Microsoft en Apple, als een stimulans voor innovatie. ‘Uitdagingen en beperkingen zetten marketeers doorgaans aan tot creatievere marketingstrategieën, waarmee ze zich onderscheiden van concurrenten. Wat dat betreft waren we de afgelopen jaren verwend met de supergerichte targeting-mogelijkheden van bijvoorbeeld Meta en Google. Nu zul je creatiever moeten opereren. Wellicht is het goed om de doelgroep eerst te bereiken via een persbericht. Misschien dat we een relevante podcast-show sponsoren voordat we onze eigenlijke campagne aftrappen.’

Kwaliteit

Focus wordt troef, denkt Al Kamouchi. ‘Alleen met het creëren van kwalitatieve inhoud kan je het verschil nog maken. Met Meta-ads ervaarden we dit al. We konden niet meer targeten op interesses, dus begonnen we de vacatureadvertenties voor een detacheringsbureau in de techniek voortaan met "Hi procesoperator!", waardoor het algoritme van Meta onze advertenties alsnog aan de juiste personen toonde.’

Verbod

Met het bovenstaande stipt de directeur van de Whello Group indirect ook een paar nadelen aan. De eerste is minder effectieve targeting. ‘Het verbod op bepaalde vormen van targeting, zoals op basis van demografische gegevens en interesses, kan leiden tot minder effectieve en minder gepersonaliseerde advertentiecampagnes.’ Al Kamouchi denkt daarnaast aan een verminderde ROI. ‘Minder gerichte advertenties kunnen een lagere return on investment (ROI) tot gevolg hebben, aangezien advertenties wellicht een minder relevant publiek bereiken.’

Kosten

En last, but not least: toenemende kosten. ‘De verplichting tot transparantie en het nemen van verantwoordelijkheid rondom adverteren gaat mogelijk resulteren in hogere kosten voor het bijhouden van advertentiearchieven en het implementeren van nalevingsmaatregelen.’ Die extra investeringen zullen wellicht leidden tot het schrappen van arbeidsplaatsen in een tech-markt die toch al krimpt qua personeel, denkt Kamouchi. 


Bureaus

Media

Economisch