Nieuwe huisstijl voor het Koninklijk Concertgebouworkest

04-01-2024 (11:11) - Marketing

Sinds januari 2024 heeft het Koninklijk Concertgebouworkest een vernieuwde huisstijl. Ze komt voort uit de groeiende ambitie van het orkest om mensen van alle leeftijden en diverse achtergronden te bereiken.

De nieuwe huisstijl, ontwikkeld door ontwerpbureau Motif, wordt gekenmerkt door een meer emotionele uitstraling en een betere digitale toepasbaarheid. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van de pakkende fotografische beelden van topfotograaf Carli Hermès. Zo wil het orkest zowel op straat als via online media aansprekend zijn voor een breder publiek. Hiermee neemt het orkest na ruim twintig jaar afscheid van de monumentale letters van Atelier René Knip. Van de oude huisstijl neemt het orkest wel het herkenbare kroontje over als beeldmerk.

Grenzen verleggen

De nieuwe visuele identiteit maakt deel uit van de strategie om het merk van het Concertgebouworkest te versterken, noodzakelijk om het orkest toekomstbestendig te houden. In deze snel veranderende wereld wil het orkest een actief onderdeel blijven van de maatschappij, niet alleen voor wie het orkest al kent, maar ook voor allen die nieuwsgierig zijn en die graag willen ervaren wat klassieke muziek kan bieden. Daarom verlegt het orkest de grenzen: het laat zich steeds vaker buiten de concertzaal te horen, zoekt buitengewone locaties op, gaat onverwachte samenwerkingen aan, verleidt de jongste generatie tot het ontdekken van klassieke muziek en nodigt nieuwe luisteraars uit om haar kracht te ervaren. Het orkest wil zijn visuele uitstraling beter laten aansluiten bij deze koers.

Raken en verleiden

Directievoorzitter Dominik Winterling: "We willen als orkest een actief onderdeel vormen van de eenentwintigste eeuw. Daar zijn we al langer mee bezig. Neem de serie Essentials, de gratis Opening Night openluchtconcerten, de cross-overconcerten die we geven bij Bijlmer Klassiek, die stonden tien jaar geleden nog niet op het programma. Het doel is nu onze communicatie aan te laten sluiten bij het nieuwe publiek. We willen mensen raken, verleiden. Dat doen we in de concertzaal en dat doen we vanaf nu steeds meer visueel. Vooral het grensverleggende moest terugkomen. Daar passen de foto’s van Carli Hermès goed bij! We werken met hem samen tot en met seizoen 2024/25, daarna gaan we met andere fotografen in zee." 

Herkenbaarheid

Hoofd marketing, communicatie en verkoop Wietske Kuiper: "We hebben ervoor gekozen het kroontje te behouden en als beeldmerk een prominente rol te geven in onze visuele uitingen, in combinatie met de ruitvorm. Ook brengen we het woord Koninklijk terug in het logo. Dit vergroot de herkenbaarheid, zowel bij de mensen die ons al kennen als bij doelgroepen die we beter willen bereiken. Omdat we nieuwe luisteraars vooral online bereiken, was digitale toepasbaarheid van de nieuwe huisstijl een must. Animaties van het beeldmerk en opvallend beeld versterken de grensverleggende content waarmee we nieuwe luisteraars willen verleiden."


Bureaus

Media

Economisch