Opnieuw miljoenen EU-subsidie naar vlees- en zuivelreclames

06-01-2022 (11:37) - Marketing

De EU trekt in haar jaarlijkse subsidieronde bijna 54 miljoen euro uit voor reclamecampagnes voor vlees en zuivel. Daarnaast gaat er bijna 39 miljoen euro naar campagnes waar vlees- of zuivelproducten een onderdeel van zijn, blijkt uit onderzoek van Dier&Recht.
 
De EU maakte in december bekend welke reclamecampagnes zijn geselecteerd. Frederieke Schouten van Dier&Recht: "Het is bizar dat er nog steeds miljoenen euro’s belastinggeld worden verspild aan reclames voor vlees en zuivel. Dit gaat lijnrecht in tegen de klimaat- en gezondheidsambities van de Europese Commissie."
De EU geeft deze keer 27 miljoen euro uit aan de promotie van vlees en 26,7 miljoen euro voor de promotie van zuivelproducten. Dat is in totaal bijna een derde van het totale EU-budget voor promoties. Daarnaast trekt de EU ook bijna 39 miljoen euro promotiesubsidie uit voor campagnes met meerdere producten waar vlees of zuivel een onderdeel van zijn.


1,9 miljoen euro voor Nederlands kalfsvlees

De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) krijgt 1,9 miljoen euro om in Canada en de VS reclame te maken voor Nederlands kalfsvlees. Aanvullend ontvangen Nederland, Frankrijk, Italië en België gezamenlijk 1,7 miljoen euro om kalfsvlees binnen de EU te promoten.

Frederieke Schouten: "We weten ondertussen allemaal dat de consumptie van vlees en zuivel drastisch omlaag moet. Niet alleen voor het welzijn van de dieren, maar ook voor onze gezondheid en die van de planeet. Het is absurd dat een sector die zoveel problemen veroorzaakt, elk jaar weer bakken met belastinggeld krijgt om reclame te maken."


Herziening subsidieregeling in 2022

Eind december heeft de Europese Commissie laten weten dat campagnes voor vlees en zuivel ook in 2022 weer in aanmerking komen voor financiering. Alleen reclamecampagnes voor rood en bewerkt vlees maken minder kans op subsidie, omdat deze producten het risico op kanker vergroten. Die uitzondering geldt echter alleen voor campagnes die zich richten op de Europese markt. De Europese Commissie werkt intussen aan een herziening van de subsidieregeling voor voorlichting en afzetbevordering van landbouwproducten, het voorstel voor de nieuwe regeling wordt begin 2022 verwacht. Schouten: "Die promotiesubsidies zouden strikt beperkt moeten blijven tot duurzame en plantaardige producten. Het is hoog tijd dat de Europese Commissie eens serieus werk maakt van haar eigen klimaat- en gezondheidsambities."

Bureaus

Media

Economisch