Waarom Dry January nog nooit zo makkelijk is geweest

12-01-2024 (10:13) - Marketing

Een maand geen bier drinken, hoe moeilijk kan het zijn? Even geen alcohol tijdens het diner, bij de vrijdagmiddagborrel, in de kroeg of tijdens de 3e helft.

Voor sommigen toch best wel lastig, maar toch is het gemakkelijker dan ooit en bierdrinkers hoeven niet toe te geven aan ‘Quitter’s Day’ op vrijdag 12 januari.

Dry January

Dry January is een jaarlijks terugkerend initiatief waarbij mensen worden aangemoedigd om de hele maand januari geen alcohol te drinken. Het doel is om mensen bewuster te maken van hun drinkgewoonten, de gezondheidsvoordelen van minder drinken te laten ervaren en een gezonde start van het nieuwe jaar te bevorderen.

Dit jaar hebben meer dan 10.000 mensen zich ingeschreven als deelnemer van IkPas, een maand lang geen alcohol drinken. Jeroen Jaspers (eigenaar Biernet.nl) over deze veranderende houding: "Tegenwoordig merken we dat een heleboel bierliefhebbers op zoek zijn naar speciaalbieren én ook alcoholarme en alcoholvrije bieren. In 2012 stond er informatie van 16 verschillende alcoholvrije of -arme bieren op onze website, tegenwoordig
zijn dat er bijna 200". 

'Dry January is van oorsprong een publieke gezondheidscampagne die in 2013 werd geïntroduceerd door Alcohol Change UK. In de afgelopen 10 jaar is de term Dry January steeds bekender geworden en meer en meer mensen doen er aan mee.’

Quitter’s Day

De term ‘Quitter’s Day’ werd in 2019 bedacht na onderzoek door Strava, een sociaal netwerk voor sporters. Dit wees uit dat ongeveer 80% van de mensen die zich iets voornemen voor het nieuwe jaar, dit hebben opgegeven tegen de tweede week van januari'. In 2024 vindt deze dag plaats op 12 januari (de tweede vrijdag van het jaar). 
Voor bierliefhebbers is het dus een dubbele uitdaging om Quitter's Day te overleven. Ze moeten niet alleen de sociale druk en gewoonten weerstaan die geassocieerd worden met bier drinken op vrijdagmiddag, maar ook de verleiding van het weekend voor de deur. Meer dan 10 dagen zonder alcohol is voor velen al een prestatie op zich, maar de beloning van een voltooide Dry January kan motiverend genoeg zijn om sterk te blijven.

Voor bierdrinkers zijn er verschillende factoren die bijdragen aan het gemakkelijker volbrengen van een maand zonder alcohol. Deze factoren helpen hen om Dry January te voltooien. 

1. Verbeterde smaak alcoholvrij bier

In het afgelopen decennium heeft alcoholvrij bier zijn echte doorbraak beleefd. Een reden hiervoor is dat de smaak van het alcoholvrije bier laatste jaren flink is verbeterd. Er zijn nieuwe technieken en brouwmethoden ontwikkeld, waardoor het alcoholvrije bier steeds meer het echte bier benadert. Brouwers hebben veel tijd en geld gestoken in de ontwikkeling van alcoholvrije en -arme bieren. De smaak en de kwaliteit van deze bieren is hierdoor sterk verbeterd.

2. Hogere kortingen alcoholvrij bier

Op 1 juli 2021 is de nieuwe Alcoholwet ingegaan, als vervanger van de Drank- en Horecawet. Onderdeel van de wet is dat er maximaal 25% korting op alcoholhoudende dranken mag worden gegeven. Deze restrictie geldt voor alle dranken met een alcoholpercentage van 0,5% of hoger. Dat betekent dat er op bieren met een lager alcoholpercentage hogere kortingen toegestaan zijn. Op deze bieren zit dus nog geregeld een korting van bijvoorbeeld 50% of een actie als ‘1+1 gratis’. Voor de prijsbewuste bierliefhebber betekent het dat er gemakkelijk gespaard kan worden op de uitgaven aan bier.

3. Groei alcoholvrij aanbod

De afgelopen jaren is het aanbod alcoholvrij bier in Nederland flink gegroeid. Uit onderstaande grafiek met data van Biernet.nl blijk dat er de afgelopen jaren een heleboel alcoholvrije en -arme bieren bij zijn gekomen in Nederland.

Staafdiagram: jaarlijks aantal nieuwe alcoholvrije bieren op Biernet.nl

4. Gezondheidsvoordelen

Nederlanders zijn in steeds grotere mate bezig met hun gezondheid en levensstijl. Hierbij kun je denken aan lichaamsbeweging, voeding, stress, ontspanning en slaappatronen. Het vermijden van alcohol draagt ook bij aan een gezondere levensstijl. Het kan leiden tot gewichtsverlies, een betere bloedcirculatie, een betere gezondheid van je lever en een betere bloeddruk.

5. Veranderde perceptie

Tijdens de Oudejaarsconference van 1989 wist Youp van ‘t Hek eigenhandig het alcoholarme Buckler te gronde te richten. Door zijn conference was de term ‘Buckler Lul’ geboren en dit leidde ertoe dat het bier veel minder werd verkocht. Het betekende een miljoenenstrop voor Heineken, de eigenaar van het biermerk. In de huidige tijd is het bewuster bezig zijn met gezondheid en het reflecteren op de eigen alcoholconsumptie steeds meer geaccepteerd en wordt het juist aangemoedigd. Dit draagt bij aan het feit dat ook voor bierdrinkers Dry January een reële optie is geworden. 0.0 is een geaccepteerde term geworden en in elke café en restaurant zijn alcoholvrije bieren verkrijgbaar.


Bureaus

Media

Economisch