Week Zonder Vlees laat nieuwe identiteit zien voor zevende editie

12-01-2024 (13:27) - Marketing

Week Zonder Vlees, sinds 2018 actief in Nederland, veroverde dit najaar buurland België.

Op 4 maart staat de zevende editie van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel in Nederland gepland. De campagne neemt afscheid van het iconische roze en keert terug in een fris groen jasje, welke identiteit door heel Europa te zien zal zijn de komende jaren.

De Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel promoot een flexitarisch eetpatroon waarin vlees, vis en zuivel worden afgewisseld met plantaardige gerechten. Tijdens de campagneweek laat de Week Zonder Vlees & Zuivel mensen ervaren hoe lekker en makkelijk het is om vaker plantaardig te eten, zodat deelnemers ook op de lange termijn bewezen vaker voor vega(n) gaan. Hiermee leidt de campagne tot lange termijn gedragsverandering en levert met 2.7 miljoen Nederlandse deelnemers in 2023 een wezenlijke bijdrage aan de uitdagende klimaatdoelstellingen.

Veelbelovende eerste resultaten in België

Dankzij de bewezen impact van de Week Zonder Vlees in Nederland besloot de Europese Unie vorig jaar de campagne financieel te steunen in een Europese uitrol, als onderdeel van het grotere LIKE-A-PRO project en de Europese Green Deal. Het eerste land op de Europese agenda werd België, waar de Week Zonder Vlees afgelopen oktober plaatsvond. En met succes: de campagne heeft de eerste editie direct 27% van de Belgen weten te bereiken mede dankzij media-aandacht, en ruim 300.000 zuiderburen deden mee. 85% van hen wil dankzij de Week Zonder Vlees blijvend minder vlees eten, en 12% is zelfs van plan er helemaal mee te stoppen.

Isabel Boerdam, initiatiefnemer van de campagne: “We zijn enorm blij met de resultaten van België. We hebben met minimale middelen een maximaal resultaat behaald, ondanks de cultuurverschillen en tweetaligheid. Dit geeft veel goede moed voor Denemarken en Duitsland die voor dit najaar op de planning staan.”

Zevende editie in Nederland

De campagne stapt in 2024 af van haar biggetjesroze huisstijl en keert terug in een fris groen jasje. “Ons doel is om een zo inclusief mogelijke campagne te creëren waardoor heel Europa zich aangesproken voelt. Met deze vernieuwde huisstijl moderniseren we de campagne niet alleen in Nederland, maar creëren we ook herkenbaarheid over de grens”, aldus Boerdam. Deze nieuwe huisstijl is vanaf nu ook zichtbaar in Nederland ter promotie van de zevende editie die van 4 tot en met 10 maart plaats zal vinden.

Meedoen?

Meedoen aan de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel 2024 doe je door van 4 tot en met 10 maart vlees en zuivel te laten staan. Via www.weekzondervleesenzuivel.nl kun je je inschrijven voor de nieuwsbrief om verzekerd te zijn van genoeg tips en inspiratie. Bovendien ontvang je na jouw inschrijving gratis het online kickstart magazine voor de Week Zonder Vlees & Zuivel. Daarin vind je recepten, tips en alles wat je moet weten rondom meer plantaardig eten. Zo heb je straks als deelnemer genoeg inspiratie om zeven dagen te genieten van de lekkerste vega(n) gerechten. 


Bureaus

Media

Economisch