Luistertrends tijdens lockdown: klassiek, kindermuziek en gezamelijke playlists

31-03-2020 (16:13) - Audio

We hebben meer behoefte aan rustige muziek, maken massaal gezamelijke playlists aan en beluisteren meer podcasts over wellness en meditatie. Het zijn enkele opmerkelijke, wereldwijde luistertrends die Spotify waarnam tussen 19 en 25 maart. Alles wijst erop dat mensen vooral bezig zijn met hun leven in huis.
 
Spotify-luisteraars delen ook meer content op hun sociale netwerken dan normaal, waarschijnlijk om hun vrienden en volgers op afstand te laten weten waar ze naar luisteren. Maar ook de manier waarop men muziek luistert verandert. Dat is onder meer te zien aan de apparaten waarop wordt gestreamd: doordat minder mensen onderweg zijn voor werk of studie, wordt er meer gestreamd op computers, televisies, smart speakers en game-consoles.
 

Don't Stand To Close to Me

Het is ook opvallend dat de nummers die mensen aan hun playlists toevoegen vaker rustiger zijn: meer akoestisch, minder dansbaar en minder energiek dan tot voor kort. De muziek is bovendien vaker instrumentaal in plaats van met zang of rap. Uiteraard is ook een toename in ‘thematische’ streams te zien. Zo werd ‘Don’t Stand So Close to Me’ van The Police de afgelopen weken 135 procent meer gestreamd.

 

Hit na virtueel concert

Nu live concerten zijn afgelast of uitgesteld, zijn veel artiesten virtueel gaan optreden via livestreams. Zij zien na afloop dat hun fans na zulke ‘shows’ naar hun Spotify doorstromen om nog meer muziek van hen te horen, zoals dat ook gebeurt na ‘gewone’ concerten. In Nederland ondervonden Davina Michelle en Snelle dit effect met het nummer ‘17 miljoen mensen’, dat ze voor het eerst speelden tijdens haar livestream concert vanuit de lege Ahoy. Vervolgens werd het nummer 1 hit met inmiddels meer dan 4,7 miljoen streams op Spotify.
 

Meer muziek voor kinderen

Ook is een duidelijke toename zichtbaar in de vraag naar kinder- en familie content, in het bijzonder naar muziek die kleine kinderen helpt om te gaan slapen. Zowel kindermuziek als klassieke muziek worden meer beluisterd.
 
Meer mensen dan ooit hebben de afgelopen week geluisterd naar podcasts in de categorie Lifestyle en gezondheid, en naar podcasts met de woorden ‘koken’ of ‘recepten’ in de titel of beschrijving. Luisteraars maken en volgen ook meer workout playlists dan een maand geleden en de streams van hardloop-, yoga-, natuurgeluiden- en meditatiepodcasts zijn eveneens toegenomen.