36% van de consumenten negeert merken online

11-10-2016 (16:11) - Marketing

Uit het wereldwijde onderzoek Connected Life van Kantar TNS blijkt dat men steeds vaker op zoek is naar echte, persoonlijke en 'in-the-moment' inhoud. Connected Life laat zien dat organisaties het moeilijker krijgen om mensen te betrekken bij hun merken. Veel consumenten voelen zich overspoeld door de aanwezigheid van merken op sociale platformen, waarbij 35% van hen aangeeft dat ze het gevoel hebben 'constant gevolgd' te worden door online reclame.


Consumenten keren merken de rug toe – 36% van de respondenten geeft aan berichten op social media of content 'actief te negeren', ondanks het stijgende gebruik van populaire sociale mediaplatformen als Snapchat en Instagram.


Een kwart van de Nederlandse internetgebruikers zit op Snapchat. Een forse stijging ten opzichte van de 10% van twee jaar geleden. Instagram wint ook aan populariteit: 34% gebruikt het medium nu, ten opzichte van 22% in 2014.
 

Connected Life toont aan dat beïnvloeders en beroemdheden de sleutel zijn tot de mening van mensen over merken – 36% van de 16 tot 24 jarigen zegt dat ze meer vertrouwen hebben in wat mensen online zeggen over merken dan in 'officiële' bronnen, zoals kranten, merkwebsites of televisiereclame. 


Hoewel jongeren de grootste gebruikers zijn van social media op alle platformen, rukt de ‘Insta-Gran’ steeds meer op. Wereldwijd zit 1 op de 5 internetgebruikers in de leeftijd van 55 tot 65 jaar nu op Instagram, een stijging van 47% ten opzichte van vorig jaar (in Nederland is de stijging 31%). De aantrekkingskracht van het direct delen van foto's delen groeit ook binnen deze groep op Snapchat: wereldwijd van 3% in 2015 naar 9% in 2016.

 

Bureaus

Media

Economisch