Adblock-gebruik afgenomen door bewustwordingscampagne

06-05-2016 (09:14) - Marketing

Door de bewustwordingscampagne ‘Internet is niet gratis’, een initiatief van IAB Nederland met medewerking van NDP Nieuwsmedia en Magazine Media Associatie (MMA), is inmiddels 7% van de adblock-gebruikers gestopt met het gebruik van adblocker-software. Dat meldde IAB Nederland deze week.  
 
47% heeft tenminste één website op een whitelist gezet. 18% geeft aan dit in de toekomst te gaan doen. Door de bewustwordingscampagne is ‘whitelisting’ in Nederland bijna verdubbeld. Het belangrijkste argument voor consumenten om dit te doen is om de website haar inkomsten niet te ontnemen. Dit en meer blijkt uit het derde ‘Adblocking onderzoek’ dat Mediabrands Marketing Sciences en IAB Nederland vandaag publiceren.

‘whitelisting’ websites 
Uit eerdere onderzoeken bleek dat 22% van de consumenten een website op een whitelist wil plaatsen en daarmee advertenties van een specifieke website wel toe wil laten om haar inkomsten niet te ontnemen. Na de bewustwordingscampagne is dit percentage gestegen naar 38%, bijna twee keer zoveel. 
 
54% plaatst een website op een whitelist omdat men bang is dat anders de toegang tot de website wordt ontzegd. Vooral nu.nl, telegraaf.nl, tweakers.net, youtube.nl, ad.nl en rtlnieuws.nl zijn naar aanleiding van de bewustwordingscampagne op een whitelist gezet.  
 
stoppen met adblocker
De belangrijkste voorwaarden waar websites aan moeten voldoen, voordat een gebruiker zijn adblocker uitschakelt, is dat de advertenties die worden getoond weggeklikt kunnen worden (65%). Ook moeten de advertenties minder opvallen (59%) of stil zijn (45%). Van de adblock-gebruikers staat 79% niet negatief tegenover ‘het op zwart zetten’ van een website wanneer een bezoeker een adblocker gebruikt. 

Bureaus

Media

Economisch