Heineken groot aan het strand

23-08-2018 (11:26) - Marketing

Databureau Datlinq begon in 2012 met het bijhouden van het aantal strandtenten. Toen waren er 430. Nu zijn er 566 etablissementen geteld in Nederland. Met de temperaturen van de afgelopen maanden is het niet verbazingwekkend dat daar veel drank doorheen is gegaan. Bij maar liefst 49,5% van de strandtenten wordt Heineken als hoofdmerk beschouwd.


Vooral Radler is erg populair blijkt uit hte onderzoek. Terwijl 30% van de restaurants en cafés dit bier met citroensmaak niet serveert, ontbreekt het verfrissende bier maar bij 6,4% van de strandtenten in het aanbod. De Radler van Amstel, het merk is in de lijst met biertjes maar matig vertegenwoordigd met 2,8%, is bij 70% van de strandtenten het hoofdmerk! Bij de andere Radler schenkende horecagelegenheden blijkt de door Amstel gebrouwen Radler in 60% hoofdmerk. 


De hete temperaturen weerhoudt de badgasten er niet van om een kop koffie te bestellen. Douwe Egberts levert de meeste koffie aan de waterlijn met 14,2% vóór Mocca D’or met 7,4% en Miko met 6,8%.Maar liefst 93% gebruikt bonen voor de koffie en maar 2,4% pads, cups of capsules.

 

strandtent zonder strand

De groei van het aantal strandtenten vond vooral plaats in de Oostelijke provincies. In 2012 waren er in Gelderland vier strandtenten, nu zijn er 18. In Groningen zijn er met 11 gelegenheden nu 8 meer als in 2012. Ook Limburg heeft tegenwoordig meer etablissementen aan het water. In 2012 waren het er 3, nu 10. 


De meeste strandtenten zijn te vinden in Zuid-Holland. Daar zijn maar liefst 183 horeca-paviljoens. Gevolgd door Noord-Holland met 154 en Zeeland met 80. Den Haag kent het grootste aantal strandtenten met 71 gelegenheden. Daarna volgen Zandvoort met 34 etablissementen en het Zeeuwse Veere met 29 paviljoens.

 

 

 


Bureaus

Media

Economisch