Minder vertrouwen in merken volgens Havas Meaningful Brands

05-08-2021 (10:12) - Marketing

Volgens het Meaningful Brands onderzoek is het vertrouwen in merken is op een dieptepunt beland. Havas Media slaat alarm naar het bedrijfsleven om de huidige problemen de baas te worden en veel beter aan te sluiten op behoeften.
 
Het Meaningful Brands onderzoek bekijkt wereldwijd hoe merken tastbare verbetering aanbrengen in het dagelijks leven van haar gebruikers met een nadruk op welzijn. De belangrijkste conclusie in 2021 is dat de consument een staat van crisis ervaart die versterkt wordt door het onvermogen van merken snel genoeg te veranderen. De consument ziet een noodsituatie in zowel economie (77%), gezondheid (78%), politiek (72%) en klimaat (72%). Door te vergelijken met voorgaande jaren ziet Havas dat dit gevoel los staat van de pandemie, en dus structureel is.
 

Cijfers

Zo worden minder dan de helft van de merken wereldwijd (47%) als ‘te vertrouwen’ gezien (in West-Europa 43%). Ook zou de consument 75% van de merken niet missen als ze zouden verdwijnen. Maar 25% wordt als betekenisvol gezien, en dat nu juist terwijl de consument nadrukkelijk de verwachting uitspreekt dat merken nu voor samenleving en planeet moeten kiezen (73%) en klaar is met holle beloften (71%).
 
De factoren waarop merken gemiddeld goed presteren zijn functioneel. Dat is echter niet de belangrijkste indicator om merkbinding te verkrijgen (39%). Persoonlijke en collectieve benefits – de emotionele kant – zijn belangrijker (61%). In twee jaar tijd is in Nederland de behoefte om producten te kopen van merken met een purpose-propositie maar liefst met 15 procentpunt gestegen naar 58%.

Bureaus

Media

Economisch