Mizuno en Rijksmuseum eren gezamenlijke Japanse roots

15-08-2021 (15:50) - Marketing

Mizuno en Rijksmuseum werken voor de 2021-editie van de TCS Amsterdam Marathon wederom samen. Dit keer eren ze met de nieuw ontworpen hardloopschoen Mizuno x Rijksmuseum Wave Skyrise 2 hun gezamenlijke binding met Japan. Japanse kimono’s met kraanvogels uit het Rijksmuseum zijn inspiratiebron voor het ontwerp. Kraanvogels staan symbool voor geluk en eeuwige jeugd en vind je in gestileerde vorm terug op de schoen.
 
Mizuno is dit jaar voor de 22ste keer hoofdsponsor van de TCS Amsterdam Marathon, een van de grootste hardloopevenementen van Europa. Hij vindt plaats op 17 oktober 2021. Informatie: www.tcsamsterdammarathon.nl, www.rijksmuseum.nl en www.mizuno.com.
 

Een rijke inspiratiebron

Het is de tweede keer dat Mizuno en Rijksmuseum samenwerken bij de creatie van een hardloopschoen. Het Rijksmuseum heeft een rijke geschiedenis met Japan en Mizuno werd in 1906 opgericht het land van de rijzende zon. Het idee voor de Wave Skyrise 2 is ontstaan in het Aziatische paviljoen van het Rijksmuseum waar een collectie sculpturen, Boeddha's en Kimono's te zien is. Het gezamenlijke doel is om prachtige Japanse kunst en traditie te delen met hardlopers en hen te inspireren op hun reis: voor, tijdens en na de marathon.
 
Mizuno en Rijksmuseum willen een positieve boodschap brengen na een jaar van onzekerheid en vele uitdagingen. Leidraad zijn traditionele Japanse kimono’s uit het Rijksmuseum met patronen van kraanvogels die symbool staan voor een lang leven en geluk. Kraanvogels worden in Japan beschouwd als mystieke, heilige wezens net als de draak en de schildpad.
 
Het patroon op de hiel van de Wave Skyrise 2 heet Chidori wat in het Japans Duizend Vogels betekent. Het staat voor hier voor Senba-tsuru, een traditionele handeling waarbij duizend kraanvogels uit origamipapier worden gevouwen om een wens uit te laten komen.
 

Bureaus

Media

Economisch