SNS Radioadverteerder van het Jaar

28-06-2016 (18:48) - Marketing

De RAB Radio Advertising Awards zijn vanmiddag tijdens het ‘méér-met-radio-event’ in de A’dam Toren uitgereikt. Ruim 350 vakgenoten zagen hoe SNS bekroond werd tot radioadverteerder van het jaar en bovendien ook de award voor beste branded content in de wacht sleepte. De vakjury koos de radiocommercial van Holland Casino als beste en Vodafone was de favoriet van de Nederlandse consument. Arthur Terpstra van Magna Global pakte de titel radioplanner van het jaar. En als klap op de vuurpijl ontving TBWA\NEBOKO de award voor beste radioreclamebureau.
 
 
SNS (FHV BBBO, Vizeum) mag zich in 2016 radioadverteerder van het jaar noemen. SNS gebruikt alle aspecten van radio en kiest bewust voor radio, de ene keer als primair medium en de andere keer ondersteunend in de campagnes. Branded content cases worden met meerdere zenders opgezet. SNS maakt creatief gebruik van het medium en is herkenbaar en onderscheidend binnen de sector.
 
Branded content award ook voor SNS
Voor de nieuwe categorie branded content (non-spot) is beoordeeld of de radiozender en de adverteerder elkaar op merkwaarden goed versterken en of het programmaonderdeel op een natuurlijke wijze in het radioprogramma of -event past. Dat kwam bij SNS met de actie ’Evers, dat had je wel eens eerder mogen vertellen!’ het beste tot uiting. Edwin Evers daagde luisteraars uit om tips te delen, onder het motto ‘Dit-had-je-wel-eens-eerder-mogen-vertellen’.
De jury zegt hierover: 'De multimediale branded content promotie was een logische doorvertaling van de ‘SNS Hypotheek Looptijdservice’-campagne, waarin de bank de consument vertelt wanneer de hypotheekrente omlaag kan. Briljant in zijn eenvoud en goed ingevuld op radio, maar ook met goede ondersteuning en interactie via andere media.'
 
Holland Casino
De vakjury creatie heeft gejureerd op de criteria radiocreativiteit, uniciteit, effectiviteit en beleving voor de luisteraar. Er is stevig gediscussieerd over de shortlist; na lang beraad was de jury eruit. De vakjuryprijs voor beste radiocommercial gaat naar Holland Casino met de commercial ‘Man-vrouw’, gecreëerd door reclamebureau TBWA\NEBOKO en The Ambassadors. Mindshare zorgde voor de radioplanning.
De jury zegt over de winnaar: 'De interactieve radiocommercial is een sterk radioconcept dat de luisteraar direct betrekt. De commercial doet wat hij moet doen. Vanuit de campagne ‘het zit in je’ is het een goede doorvertaling naar radio.'
 
Vodafone
Met maar liefst 27% van de stemmen heeft de Nederlandse consument bepaald dat ‘Goede voornemens’ van Vodafone, gemaakt door Achtung! de publieksprijs van de RAB Radio Advertising Awards heeft gewonnen. MEC en Soundcircus werkten ook mee. 
 
Voor deze prijs werden tien voorrondes gehouden waarin steeds tien radiocommercials door minimaal 600 respondenten werden beoordeeld. De voorrondes werden uitgevoerd door onafhankelijk marktonderzoeksbureau Ruigrok | NetPanel. Een radiocampagne op alle RAB-radiostations riep consumenten op om te stemmen via de website debesteradiocommercial.nl.
 
Arthur Terpstra
Arthur Terpstra van Magna Global heeft de prijs voor radiospecialist van het jaar in ontvangst genomen. Al eerder genomineerd en nu bekroond door de radiostations: 'Arthur is eager en heeft lef, hij laat het niet los en gaat de diepte in. Hij wordt door de radiozenders gezien als een fijne ‘collega’ om mee samen te werken, hij denkt mee over argumentaties en is oplossingsgericht. Hij organiseert zelfs radioworkshops. Dus een verdiende kroon op zijn radiowerk.'
 
TBWA\NEBOKO
De belangrijkste driver voor effect van radioreclame is creatie en daarom is het hoog tijd dat er ook een award komt voor beste radioreclamebureau van het jaar. Dat is dit jaar onmiskenbaar TBWA\NEBOKO met maar liefst drie nominaties bij de vakjury waaronder de winnaar én drie nominaties bij de publiekprijs. Een trots team van het reclamebureau nam de award in ontvangst.
 
Alle radiocommercials van de winnaars en genomineerden zijn te beluisteren op www.rab.fm .

Bureaus

Media

Economisch