Twee jaar lang elke week opening van 5 Nieuwste Blokker winkels

15-04-2016 (09:55) - Marketing

Blokker staat aan de vooravond van een radicale transformatie, die bij het bedrijf voor vernieuwing en ingrijpende verandering op alle fronten gaat zorgen. In de komende twee jaar investeert het bedrijf in totaal ruim €100 miljoen om van de winkelketen een omnichannel retailer te maken, die vernieuwend en toonaangevend worden in van je huis ‘een thuis’ maken.
 
Aan de Amsterdamse Bilderdijkstraat is vandaag na een metamorfose de allereerste Nieuwste Blokker winkel van Nederland geopend. In de komende twee jaar komt er elke werkdag een Nieuwste Blokker winkel bij.
 
scherpe keuze
Het bedrijf maakt nu een scherpe keuze voor kwaliteit, voor een goede prijs. Hierbij spelen bekende merken en een nieuw te lanceren eigen merk een centrale rol bij het verrassen van de klant, zowel in de winkel als online.
Het assortiment gaat in het kader van de transformatiestrategie op de schop. Blokker brengt nieuwe assortimenten zoals Bed & Bad en een Blokker huismerk. Verder krijgen categorieën als Koken, Bakken & Tafelen extra aandacht.
 
nieuw logo
Op de transparante gevel van de Nieuwste Blokker prijkt een passend nieuw logo; modern, helder, slank en met een ‘open’ lettertype en een ‘daadkrachtige’ oranje punt om de rol van online (‘punt com’) te benadrukken. Het nieuwe logo zet een helder en eigentijds Blokker neer, met behoud van de zelfverzekerdheid waar het merk bekend om staat. Blokker krijgt in zijn winkels en webshop door de transformatie een nieuw, uitgesproken gezicht in termen van merken, winkelformule, assortiment en karakter.
 
allesomvattend
Algemeen Directeur Rob Heesen: 'De transformatie die wij vandaag aankondigen is compromisloos en allesomvattend. Half werk is geen optie; wij pakken echt alles aan met hoge snelheid. Elke werkdag openen wij een Nieuwste Blokker ergens in Nederland. Deze vernieuwing is dieper, fundamenteler en veel zichtbaarder voor de klant en zorgt er voor dat Blokker het toonaangevende merk wordt in van je huis ‘een thuis’ maken. Kwaliteit voor een goede prijs, bekende merken, en een nieuw sterk Blokker huismerk vormen het hart van het assortiment. Met regelmaat zullen wij mooi merken, zoals Joseph Joseph, Amefa en Maxwell & Williams, en verrassende producten toevoegen. Het nieuwe Blokker staat voor relevante vernieuwing en verrassend uit de hoek komen.'
 
hoog tempo
De transformatie vindt in een zeer hoog tempo plaats. Blokker zal in Nederland in de komende twee jaar elke werkdag een Nieuwste Blokker winkel openen. De Nieuwste Blokker heeft een heldere en transparante indeling, met meer aandacht voor productgroepen. Vernieuwing (assortiment), inspiratie (thema’s bij entree) en kwaliteit (merken) zijn goed zichtbaar. De kleurstelling is rustig door gebruik van veel wit en grijstonen. De klant ervaart de kwaliteit ook in de inrichting.
 
Het omnichannel aspect met de Kiosk, de webshopservice in de winkel en digitale schermen is overal aanwezig. Via de Kiosk kunnen klanten bestellen uit het extra online assortiment dat niet in de winkel verkrijgbaar is of producten afhalen, die online gekocht zijn. In de winkel zijn 5.000 producten aanwezig, online heeft de klant keuze uit nog eens 35.000 producten.
 
slagvaardig 
Bij de metamorfose van Blokker is vernieuwing van de organisatie en cultuur essentieel. De katalysator van de transformatie is de scherpe keuze voor een klant-gedreven organisatie, waar voorheen de inkoop centraal stond. Marketing & Formule en category management zorgen ervoor dat Blokker snel kan inspelen op nieuwe klantwensen en trends.
 
Veel aandacht gaat uit naar de inzet van de nieuwste technologieën en slimme processen om te zorgen voor lagere voorraden in de distributiecentra en een betere aanvulling van de winkelvoorraad. De nieuwste technologie zorgt ook voor een versnelling van de service dat het onlangs geopende e-fulfilment distributiecentrum (e-DC), het online distributiecentrum van Blokker.nl, kan geven aan de klanten.
 
banenverlies
De meer flexibele en efficiënte werkwijze in de nieuwe organisatie van Blokker brengt wel met zich mee dat (nog eens) circa 390 arbeidsplaatsen komen te vervallen. Heesen: 'Wij moeten scherpe keuzes maken en dat heeft als gevolg dat er voor een aantal van onze medewerkers persoonlijk helaas vervelende consequenties zijn. Dit is een moeilijke boodschap voor de collega’s die het betreft. Wij gaan hen uiteraard alle mogelijke ondersteuning geven om ze te begeleiden naar ander werk. Deze maatregel, hoe moeilijk ook, hoort bij een transformatiestrategie die nodig is om met 7.000 Blokker collega’s een gezonde toekomst in te gaan. De grote investeringen en fundamentele transformatie doen wij omdat er behoefte is aan een vernieuwende omnichannel speler die kwaliteit weet te bieden tegen een goede prijs. Wij staan aan het begin van een nieuw hoofdstuk in de 120-jarige historie van Blokker.'
 

Bureaus

Media

Economisch