Collaborative Marketing is booming

14-01-2015 (07:39) - Marketing

Het tij van eenrichtingsverkeer, waarbij de marketeer een merkboodschap de wereld instuurt en de consument de passieve filter in een bombardement aan advertenties is, lijkt definitief te zijn gekeerd. 
 
Samenwerken, Collaborative Marketing, is het nieuwe paradepaardje geworden van vooruitstrevende marketeers. 32.000 consumenten gingen afgelopen jaar de samenwerking met merken aan. 
 
Zij namen merken en producten op in hun dagelijkse leven. Deze consumenten voorzagen de merken van eerlijk commentaar, adviezen, ervaringen en tips, en maakten ze het product bekend binnen hun eigen kennissenkring en op social media.
 
In 3,6 miljoen gesprekken deelden zij hun meningen, ervaringen en aanbevelingen over de producten met mensen in hun omgeving. Dat is 20 procent van de Nederlandse bevolking. 

Er werd niet alleen gepraat over producten, minstens even zo belangrijk werd er geluisterd naar al deze consumenten. Zij deelden namelijk hun mening met het bureau trnd door 101.715 enquêtes in te vullen waarin zij ruim 3 miljoen vragen over de producten beantwoordden. 


trnd

Bureaus

Media

Economisch