Kwart smartphonegebruikers staat open voor mobiele promoties

12-06-2012 (08:44) - Marketing

24% van de Nederlandse smartphone-gebruikers staat open om via smartphone gecontacteerd te worden voor promoties. Een contact dat gelegd wordt via smartphone door een winkel waar men geregeld koopt, kan op 23% openheid rekenen; voor locatie-gebaseerde marketing staat 20% open. Dit zijn resultaten van een nieuw onderzoek van InSites Consulting in België, het VK, de VS en Nederland rond het gebruik van smartphones en drijfveren voor gebruik.
 
Smartphone-gebruikers staan open voor marketingboodschappen op 2 voorwaarden: bekendheid of waarde-perceptie. De acceptatie om gecontacteerd te worden op de smartphone voor promoties (=waarde) ligt op 24%. Een contact dat gelegd wordt via smartphone door een winkel waar men geregeld koopt (= bekendheid) kan op 23% openheid rekenen; 20% staan open voor locatie-gebaseerde marketing.
 
Het in contact blijven met vrienden en familie is de traditionele drijfveer van het gebruik van een mobiele telefoon (65%). Deze blijft dan ook de belangrijkste voor smartphone-gebruikers, wat zich ook weerspiegelt in het hoge gebruik van sociale media applicaties. Daarbij komen 2 andere meer typische gebruiksredenen. Ten eerste geeft 44% van de smartphone-gebruikers als een drijfveer ‘je leven gemakkelijker maken door de toegang tot informatie (online bijvoorbeeld, maar ook door je agenda steeds bij te hebben). En ten tweede wordt entertainment op bijvoorbeeld wachtmomenten door eveneens 44% genoemd als drijfveer.
 

 


Reacties

Smartphones met een mogelijkheid tot deelname in loyalty programms en toepassing van location based marketing kan ultiem worden getest in Veenendaal. Het Nieuwe Winkelen is een unieke aanpak voor stimulans van traditionele retail in combinatie met nieuwe media en technische innovaties.
Barry Schoenmakers @ 15-06-2012 11:33 uur

Bureaus

Media

Economisch