‘Sportsponsoring overschat’

10-07-2014 (07:45) - Marketing

Een opvallende uitslag van een merkenonderzoek door Hendrik Beerda Brand Consultancy! Bedrijven overschatten de waarde van sportsponsoring. 
 
Terwijl ruim de helft van het sponsorgeld naar sport gaat, is het imago van deze sector relatief zwak. Cultuur en entertainment hebben veel meer sterke merken te bieden voor sponsors. Het Rijksmuseum is zelfs een sterker merk dan het WK Voetbal. 
 
‘Sponsormanagers kijken vooral naar de aandacht die sport in de media krijgt. Er wordt echter vergeten dat sponsoring in de eerste plaats om imago-overdracht gaat. Gezien de beperkte kracht van veel sportmerken is het vaak verstandiger om het sponsorgeld in cultuur of entertainment te stoppen’, verklaart merkadviseur Hendrik Beerda.
 
‘Naast de optredens van het Nederlands elftal is voetbal vooral de hobby van mannen. De voetbalfans zijn vervolgens weer verdeeld over tientallen clubs, zodat een clubsponsor vaak maar een beperkt deel van de bevolking aan zich kan binden. Het sterkste merk onder de sponsors, Albert Heijn, stopt ook het grootste deel van zijn sponsorbudget in sport. Door de keuze voor schoolvoetbal bereikt het sterke supermarktmerk echter op een sympathieke manier een breed publiek.’
 

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch