Online Super Picnic formeel van start

30-09-2015 (21:42) - Marketing

17.21 uur - Vandaag is in Amersfoort de online super Picnic van start gegaan. Volgens onderzoek van ING ziet de Nederlandse consument toekomst in online boodschappen doen. Acht procent denkt zelfs dat vrijwel alle supermarkten uit het straatbeeld gaan verdwijnen. Dat schept op termijn op zijn minst kansen.

Mog maar twee procent van de boodschappen in Nederland wordt op dit moment online gedaan, kopte fonk eerder. Maar in 2020 verwacht de consument dat twintig procent van alle boodschappen online gedaan worden. ‘Niet meer sjouwen met zware boodschappen’, ‘het buiten openingstijden boodschappen kunnen doen’ en ‘het scheelt tijd’ worden aangegeven als de drie grootste voordelen van online boodschappen. Meer dan de helft van de ondervraagden denkt minder snel verleid te worden tot impulsaankopen bij het doen van online boodschappen.

Thuisbezorgen van de online bestelde boodschappen is populair ten opzichte van afhalen, maar de bezorgkosten worden wel als groot nadeel gezien. Hoewel 41 procent aangeeft het logisch te vinden dat bezorgkosten betaald moeten worden, zou het 63 procent van de respondenten ervan weerhouden om de boodschappen online te bestellen.

Met name dranken, houdbare levensmiddelen en huishoudelijke- en verzorgingsproducten zijn volgens tachtig procent geschikt voor online bestellen. Twee van de drie Nederlanders meent dat het online shoppen dient voor de wekelijke boodschappen en dat winkelbezoek nodig blijft voor wat je tussendoor nodig hebt. Veel consumenten denken momenteel ook nog dat groente/fruit en vlees/vis niet of minder geschikt is om online te bestellen. Tweederde van de respondenten denkt zelfs dat de producten in de supermarkt verser zijn dan bij de online supermarkt. Als de uitkomsten van het onderzoek kloppen, zal succes voor Picnic dus nog niet op korte termijn vanzelfsprekend zijn.


Bureaus

Media

Economisch