Retailers laten kansen mobile shopping liggen

06-10-2015 (14:06) - Marketing

13.25 uur - Van iedere euro die online wordt omgezet bij de Nederlandse retailers, komt bijna 20 cent van een mobiel apparaat zoals een tablet of smartphone.
 
Apps spelen hier een essentiële rol in; meer dan een derde (38%) van de bezoeken aan de websites van retailers komt voort uit apps. Toch is maar 17% van de online omzet hiervan afkomstig blijkt uit onderzoek in opdracht ActiePagina.nl, onderdeel van RetailMeNot, ’s werelds grootste platform voor online coupons. 
 
Ondanks dat apps dus maar voor een klein deel van de online omzet verantwoordelijk zijn, laat de internationale studie, uitgevoerd in samenwerking met Centre for Retail Research (CRR), wel zien dat als consumenten een aankoop doen via een app, het gemiddelde bedrag dat zij uitgeven 52% hoger ligt dan bij niet-app gebruikers. Toch heeft nog niet eens een kwart (23%) van de ondervraagde Nederlandse retailers een app beschikbaar. Er ligt hier dus nog een grote kans voor retailers.

Over het algemeen is ook een mobile friendly website een must voor iedere retailer, ongeacht hun grootte. Hier valt ook nog veel terrein te winnen voor de Nederlandse retailers. 58% van de Nederlanders zegt dat een langzaam ladende site de grootste barrière is om iets via mobiel te kopen en bijna de helft (46%) haakt af als de website niet mobiel-responsive is.

Toch heeft slechts een kwart van de Nederlandse retailers een mobile friendly website. Dit betekent dat retailers het risico lopen een groot deel van hun potentiële omzet te verliezen, omdat consumenten afhaken. Wanneer winkeliers een voor mobiel geoptimaliseerde website hebben, kunnen ze ook beter voldoen aan de andere eisen van de consument, zoals een betere customer journey, overzichtelijk aanbod van producten, goede zoekfunctie en veilige betaalopties. 


Bureaus

Media

Economisch