Startup Brandsfit regelt shirtsponsoring voetbalclubs

25-11-2015 (09:56) - Marketing

Nederlandse voetbalclubs kunnen hun hele jeugdafdeling van gratis sporttenues voorzien dankzij een aangepaste vorm van sponsoring. De startup Brandsfit regelt geheel gratis shirts, broekjes en sokken voor de jonge sporters. In ruil daarvoor zoekt het bedrijf van de 18-jarige ondernemer Jip Maathuis geschikte sponsors die een vermelding op de shirtjes krijgen. De Belgische multinational De Cortina Group is investeerder in Brandsfi

effectief
Jip Maathuis is ondanks zijn jonge leeftijd geen nieuwe speler in ondernemersland. Op zijn 9e richtte hij al JipsGoedeDoelen op, dat elk jaar chocoladeletters verkoopt ten behoeve van War Child. Het idee voor Brandsfit ontstond tijdens een reis voor War Child in Oeganda, waar hij zag dat er op de muren van heel veel woningen advertenties voor grote merken waren geschilderd.
Maathuis: “Een bewoner vertelde me dat hij niet voldoende geld had gehad om zijn huis helemaal af te bouwen. Hij kon toen aankloppen bij een fonds waarin grote merken als Coca Cola, Pepsi en MTN geld beschikbaar stellen voor mensen met financiële zorgen, in ruil voor een advertentie op de woning. Het gaat om relatief kleine bedragen en ook relatief kleine advertenties. Maar in beide gevallen gaat het wel om grote aantallen en is het daardoor wel heel effectief.”

sponsors
De ondernemende Enschedeër dacht toen meteen aan de voetbalverenigingen in Nederland die altijd moeite hebben met het vinden van sponsors. 'Nu moet iedereen naar de lokale bakker en groenteboer in de hoop een paar tientjes op te halen. Dat is heel tijdrovend. Wij werken samen met grote partijen, die met een groter bedrag in een keer diverse clubs kunnen helpen. Voor de clubs is dat fijn, want zij hoeven zich geen zorgen te maken over de financiering van hun kleding en kunnen zich daardoor gewoon richten op de sport. En voor de sponsor is het prettig dat hij heel gericht in heel Nederland, of juist in een bepaalde regio, potentiële klanten kan bereiken zonder zelf actief op zoek te gaan naar de clubs.'

Adverteerders kunnen zich ook richten op een specifieke leeftijdsgroep, zoals bijvoorbeeld alleen kinderen tot acht jaar, of juist tieners tussen de veertien en zestien. Er zijn vier plekken waar advertenties geplaatst kunnen worden: op de rug, op de borst, op de linker mouw en op de rechtermouw. Daarnaast krijgt de sponsor ook de mogelijkheid om vijf keer per jaar per mail contact te zoeken met de sporters.
Bestaande shirtsponsors kunnen gewoon blijven. Voetbalverenigingen kunnen bij de aanmelding aangeven dat een bepaalde plek op het shirt al gereserveerd is. Die wordt dan niet door Brandsfit verkocht.

bereikbaar
Jip Maathuis hoopt dat door zijn onderneming nog meer voetballertjes zich zullen aanmelden bij een vereniging. Maathuis: 'Als een club het niet voor elkaar krijgt voldoende shirtsponsors te vinden, moeten ouders zelf het volle bedrag betalen voor een outfit. Voor sommige ouders is het zeer lastig om deze uitgave te doen. Omdat het clubtenue verplicht is tijdens wedstrijden, kunnen hun kinderen dus niet lid worden van een club. Met Brandsfit wordt sporten voor meer kinderen bereikbaar.'

investeerder
De Belgische multinational De Cortina Group is investeerder in Brandsfit. Eddy Dumarey, CEO van Cortina NV: “Het probleem van startups is vaak dat men iets start waar geen vraag is. Wij geloven in Brandsfit omdat het iets levert waar duidelijk belangstelling voor is. We vinden het een briljant idee, echt iets waar heel wat clubs op zitten te wachten. De meeste voetbalclubs hebben geen geld, maar wel de behoefte. Door het idee van Jip wordt dit ingevuld. ”
Pieter Uytterschaut, directeur productontwikkeling van Cortina Group, voegt daaraan toe: 'We introduceren een heel gerichte targetmarketing. Het is mogelijk om het profiel van de eindgebruiker heel nauwkeurig te definiëren en de boodschap daar op af te stemmen. Tegelijkertijd is het een prachtige manier om de jeugd zo goedkoop mogelijk te laten sporten”.'

eerste contracten
Al voor de officiële lancering zijn de eerste contracten met Brandsfit getekend. Vogido Enschede, de club waar Maathuis zelf ook als F-je is begonnen en nog steeds voetbalt, was de eerste officiële klant. Ook Excelsior Zetten gaat vanaf 25 november gebruik maken van het concept van Brandsfit. Er zijn gesprekken gaande met dertig andere clubs.

gratis clubtenues
Brandsfit brengt sportverenigingen in contact met zowel lokale als landelijke sponsors. De clubs krijgen gratis clubtenues en Brandsfit regelt zelf de sponsors. Bestaande sponsoren kunnen gewoon aanblijven. De startup is opgericht door Jip Maathuis. De 18-jarige Twentenaar begon al vroeg met ondernemen. Op zijn 9e begon hij met JipsGoedeDoelen, dat elk jaar chocoladeletters verkoopt. Van elke verkochte letter gaat één euro naar War Child. De afgelopen jaren haalde hij ruim 250.000 euro op. Hierdoor heeft hij al meer dan 22.000 oorlogskinderen kunnen helpen.

2000 voetbalclubs
De Cortina Group is een wereldspeler in de schoenen- en fashion industrie. Zij bieden al 65 jaar een ‘one-stop solution’ voor ontwikkeling, productie en logistieke ondersteuning van retail business in 31 landen. Ze produceren sporttextiel, sportschoenen en veiligheidsschoenen. Het eigen sportmerk Patrick levert voetbalkleding aan circa 2000 voetbalclubs in Europa, waarvan 800 in België, 800 in Frankrijk en ongeveer 150 clubs in Nederland, waaronder PEC Zwolle, NEC en NAC Breda.


Bureaus

Media

Economisch