Vertrouwen belangrijkste factor voor online aankopen

18-05-2016 (10:27) - Marketing

Recent onderzoek van het betaalplatform PYMNTS wijst uit dat vertrouwen in een website de belangrijkste factor is voor consumenten om online aankopen te doen. Vertrouwen wint het van factoren als prijs en bezorging. Eenzelfde uitkomst zag Branddeli onlangs in een onderzoek naar het boekgedrag op vakantiesites. 
 
Hieruit bleek dat 66% van de Nederlanders bij het online boeken van een vakantie liever kiest voor een boekingssite met voldoende naamsbekendheid. Het meeste vertrouwen hebben de vakantiegangers in boekingssites die zij kennen via vrienden en familie, beoordelingssites en TV-reclame.
 
TV-reclame 
TV-reclame is voor de e-commercebranche het belangrijkste kanaal om vertrouwen, geloofwaardigheid en naamsbekendheid op te bouwen. Volgens de laatste cijfers van Thuiswinkel.org zijn in Nederland het afgelopen jaar ruim 142 miljoen online aankopen gedaan voor een totaalbedrag van € 16 miljard. Dat is een stijging van zo’n 16% ten opzichte van het jaar ervoor en wordt vooral veroorzaakt door sectoren als food, speelgoed en fashion.
 
orderbedrag constant
Het aantal orders en de omzet zijn sinds 2011 bijna verdubbeld. Het gemiddelde orderbedrag daarentegen is redelijk constant gebleven rond de € 111 miljoen. Het aantal mensen dat online aankopen doet, is in de afgelopen vijf jaar gegroeid van 10 naar € 11 miljoen. De toename van het aantal orders bij een groter wordende groep online shoppers is de voornaamste verklaring voor deze omzetgroei in de e-commercebranche.
 
TV groeit met 70%
Om tot een groei van de omzet en het aantal orders te komen wordt door de e-commercebranche stevig geadverteerd. Volgens cijfers van Nielsen stegen de bruto mediabudgetten van de branche in de periode 2011 tot en met 2015 van ruim € 304 miljoen naar € 330 miljoen. Opgemerkt moet  worden dat mediabestedingen op online media beperkt geregistreerd worden door Nielsen (alleen display op desktop). Opvallende groeiers en nieuwkomers op zowel de totale markt als op TV zijn de maaltijdboxen, touroperators, vergelijkingssites en telecomwebshops.
 
bruto mediabudget
De productgroep binnen de e-commercebranche met het grootste bruto mediabudget is webshop warenhuizen. Bekende webwinkels als Bol.com, Wehkamp, Zalando en Coolblue nemen het merendeel van de bestedingen voor hun rekening. TV-reclame heeft binnen webshop warenhuizen een budgetaandeel van 65% en is daarmee veruit het grootste mediumtype. Waar de totale media-uitgaven met 9% groeide in de afgelopen vier jaar deed TV hier nog een stevige schep bovenop. E-commercebedrijven lieten de afgelopen vier jaar hun TV-uitgaven groeien met maar liefst 70%. Hierdoor groeide het aandeel van TV in de totale mediabestedingen van 32% naar 50% in dezelfde periode.
 
In 2015 was TV goed voor 50% van het totale e-commercebudget. Na TV volgen Dagbladen en Direct Mail op afstand met respectievelijk € 62 en € 28 miljoen euro wat goed is voor 19% en 9% van het budget. Radio, vaak genoemd als traffic generator, realiseert 9% van het e-commercebudget.
 
e-commercefamilie
Binnen de e-commercefamilie zijn de maaltijdboxen nieuw. Vooral het merk HelloFresh timmert aan de weg. Grocery Delivery Services gaven bijna € 10 miljoen uit aan advertising in 2015. Hiervan ging 75% naar TV. In 2014 bedroeg het HelloFresh-budget nog ‘slechts’ € 2 miljoen. De Duivendrechtse leverancier van maaltijdboxen staat in de top 10 van grootste e-commerceadverteerders in 2015. Nummer 1 en grootste e-commerceadverteerder is Bol.com.
 

De analyse is samengesteld door Nielsen (Berry Punt) en SPOT (Peter Wiegman). Op de website van SPOT is het volledige artikel te lezen. 


Bureaus

Media

Economisch