Radioreclamebestedingen omhoog

04-02-2015 (06:28) - Media

2014 was een goed radiojaar, zo blijkt uit cijfers van het Radio Advies Bureau (RAB). De netto radioreclamebestedingen komen uit op 233 miljoen euro, een groei van 2,8% ten opzichte van het jaar daarvoor (2013: 227 miljoen). 
 
De spot-omzet groeide met 5,5 miljoen naar bijna 219 miljoen. De non-spot bestedingen hebben wederom een recordomzet geboekt van ruim 14 miljoen euro, een groei van 6%.
 
Uit de bruto Nielsen-cijfers blijkt dat er veel verschuivingen zitten in de top 10 meest bestedende radioadverteerders. Ziggo komt met stip - door een verdubbeling in radiobestedingen - op nummer 1 in deze lijst (was #5 in 2013). Adverteerder Kruidvat stijgt zelfs van 18 naar 2 door ook een aanzienlijke stijging van haar radioreclame. Peugeot handhaaft de nummer 3-positie, Lidl stijgt van 6 naar 4 en Volkswagen staat op de 5e plaats (#4 2013). 
 
Opvallend is dat de top 3 branches ongewijzigd blijft ten opzichte van 2013, namelijk retail, transport en financiële dienstverlening. Ook het aantal adverteerders is met 1.782 adverteerders in 2014 nagenoeg gelijk gebleven.
 

 


RAB

Bureaus

Marketing

Economisch