180 Amsterdam maakt social campagne voor Rode Kruis

15-06-2021 (13:04) - Campagnes

Vandaag lanceert het Rode Kruis 'Life Saving Stories', een innovatieve reanimatietraining op Instagram. De campagne is bedacht en ontwikkeld door 180 Amsterdam, in samenwerking met het Rode Kruis. De game bestaat uit 35 Instagram Stories waarbij op basis van het juiste ritme iemand gereanimeerd wordt na een hartstilstand. Door steeds door te tikken naar de volgende story, blijft het personage in leven. De bijbehorende muziek is gecomponeerd door MassiveMusic.
 
In Nederland krijgen zo’n 300 mensen per week een hartstilstand buiten het ziekenhuis. Uit onderzoek blijkt dat omstanders en vaak de jongere generatie, vaak niet goed weten wat ze moeten doen. Terwijl door reanimatie én het gebruik van een AED binnen 6 minuten de overlevingskans tot wel 50% vergroot wordt. In samenwerking met het Rode Kruis bedacht 180 Amsterdam een campagne waarbij deze generatie iets van EHBO leert.
 
"Omdat timing van groot belang is als het gaat om reanimatie, dachten we: waarom verwerken we het ideale tempo om te reanimeren (104 BPM) niet in muziek voor dit prachtige nieuwe initiatief van het Rode Kruis? Hiervoor wordt al jaren 'Stayin’ Alive' van de Bee Gees gebruikt en dat is geweldig, zowel qua tempo als qua tekst, maar wij vonden dat het tijd was voor iets nieuws. Vooral omdat het Rode Kruis hiermee een wat jongere doelgroep wilde aanspreken, past de nieuwe muziek en het passende ritme beter en gaat het hopelijk een hoop levens redden." zegt Auke Riemersma, Senior Music Producer bij internationaal creatief muziekbureau MassiveMusic.
 

Credits

180 Amsterdam
Massive Music