#MixForBoobs: borstkanker opsporen met dj-technieken

#MixForBoobs: borstkanker opsporen met dj-technieken

30-09-2021 (15:34) - Campagnes

Naar aanleiding van de internationale borstkankermaand lanceren Ogilvy Social.Lab, NRJ België en Pink Ribbon Belgium een originele campagne om elke vrouw de essentiële bewegingen van zelfonderzoek aan te leren en de negen alarmsignalen van borstkanker te herkennen.
 
De meeste mensen denken dat borstkanker alleen vrouwen boven de 40 treft, maar bijna 5% van de borstkankers komt voor bij jongere vrouwen. Helaas maken tienermeisjes en jonge vrouwen zich vaak weinig zorgen en kennen ze het borstzelfonderzoek niet. Om dat probleem op te lossen, ontwikkelde Ogilvy Social.Lab #MixForBoobs voor NRJ Belgique, NRJ België en Pink Ribbon.
 

#MixForBoobs

#MixForBoobs is een originele campagne en een educatief programma gebaseerd op een eenvoudig, maar een tot nu toe niet bekend feit: de scratchtechnieken die dj's gebruiken om op vinylplaten te mixen lijken op de zelfonderzoekbewegingen die alle vrouwen moeten kennen om borstkanker op te sporen. Het idee om de technieken uit de muziekindustrie op een ludieke en nuttige manier te gebruiken om een jonger publiek bewust te maken van borstzelfonderzoek, sprak NRJ België onmiddellijk aan.
 
Met de hulp van medische experten van Pink Ribbon Belgium hebben Ogilvy Social.Lab en NRJ Belgie twee dubbelelpees geproduceerd om het borstzelfonderzoek te demonstreren. Op de platen staat een niet uitgegeven nummer, waarvan de verschillende groeven overeenkomen met de tijd die nodig is voor elke borstonderzoekbeweging. De tekst van het lied dient als handleiding en benadrukt tegelijkertijd het belang van screening.
 
De campagne #MixForBoobs wordt vanaf 1 oktober gelanceerd op Facebook, Instagram, TikTok en de Franstalige en Nederlandstalige websites van NRJ België. Om een maximaal aantal jonge vrouwen te bereiken, wordt de campagne gesteund door Clara Luciani, Typh Barrow, Julie Taton en vele andere artiesten en influencers. Een videoclip, handleidingen, getuigenissen van een medisch expert en van overlevenden van borstkanker leggen de stappen uit. Ze herinneren ons eraan dat borstkanker op elke leeftijd toeslaat.
 

Credits

De deelnemers
Clara Luciani
Typh Barrow
Charles
Saskia
Aurélie Van Daelen
Gaëlle Van Rosen
Julie Taton
Shalimar Debru
Audrey Piolé
Julie Vermeire
Noortje Palmers
DJ Lady G
 
Campagneontwikkeling
Agentschap: Ogilvy Social.Lab
Account Team: Sabrina Schuller, Alyssia Cnudde
Chief Growth Officer: Christophe Crasselts
Strategy: Julie Frederickx
Executive Creative Director: Jan Teulingkx
Concept Provider: Gregory Ginterdaele & Antoinette Ribas
Senior Social Creative Team: Clémentine Bailly & Marine Quéré
Copywritring: Pieter Decanniere
Design: Xavier Vanderplancke
Media: Mathieu De Moor, Inès Banga & Reginald Forrest
Influence: Stefan Bisoux
PR: Laura Verbeelen
 
Klanten
NRJ Belgique: Miguel Aguza, Laure di Francesco, Fiona Gillen, Gaelle Leys, Khalid Boussouf, Solenn Bouw
NRJ Belgie: Sofie Callewaert, Nathalie Delporte, Jo Nachtergaele, Lucas Borgmans
Externe:
Director & Photographer: Lisa Carletta
DOP: Romain Ferrand
TV Producer: Sofie van de wauver
Editing: Hyper Film
Grading: Friction
Composer: DJ ND
Retouching: Yelle Vandenbruaene (The Living Room)
Stylism: Francis Boesmans
Art Department: Dries Vanoirbeek
Food Stylism: Anja Spriet
Production (interviews): Jean-Sebastien & Aurelien Delacroix (DELAPRO’D)
Design (vinyles): Romain Riousse (Studio Plastac)