Nierstichting introduceert nieuw kidslabel Jonge Helden

Nierstichting introduceert nieuw kidslabel Jonge Helden

22-01-2021 (12:57) - Campagnes

Je ziet het vaak niet aan ze, maar opgroeien met een nierziekte eist ongelooflijk veel van kinderen. Het is zwaar. Kinderen met een nierziekte zijn doorzetters die elke dag het uiterste van zichzelf vragen om gewoon mee te kunnen doen. Maar ze hebben een lange weg te gaan, evenals hun ouders en broertjes en zusjes. Want een kind met een nierziekte blijft zijn of haar hele leven nierpatiënt. Om hier aandacht voor te vragen én er voor hen te zijn - nu en voor een beter toekomstperspectief – lanceert de Nierstichting het label Jonge Helden. Om dit kracht bij te zetten start een brede publiekscampagne.
 
Kinderen met een nierziekte hebben weinig energie, mogen niet eten wat ze lekker vinden, moeten veel zware medicijnen slikken en soms zelfs dialyseren. Dat is slopend. Maar ze geven niet op. Daarom zijn ze voor ons jonge helden, die op ons moeten rekenen. Nu en in de toekomst, zegt Hilde de Rooij, doelgroepmanager Nierstichting. ‘Met deze campagne willen we laten zien dat, hoewel je het vaak niet aan ze ziet, kinderen met een nierziekte iedere dag weer het uiterste van zichzelf vragen om gewoon mee te kunnen doen met andere kinderen.’
 

De introductie van Jonge Helden wordt ondersteund met een brede campagne die sterk visueel is ingestoken en oproept om te geven voor een toekomst waarin we nierziekten kunnen genezen. In de campagne spelen echte kinderen met een nierziekte de hoofdrol. Het idee voor de campagne kwam tot stand in samenwerking met communicatiebureau Vechtlust.
 

Onderscheiden en raken

Creative director Jochem Wilbers: ‘We wilden het onzichtbare zichtbaar maken. Onderscheiden en ráken. Recht doen aan het doorzettingsvermogen van kinderen met nierziekte. Via de fotografische double exposure-techniek laten we telkens de twee gezichten van de kinderen zien. Om duidelijk te maken dat ze wel wíllen, maar dat het soms gewoon even niet gaat… Met behulp van een motion controlled camera (technodolly) met een reach van negen meter, hebben we de jonge helden op een geloofwaardige en esthetische manier telkens samen in hun eigen scenes gesitueerd.’
Fotograaf en regisseur Léon Hendrickx was verantwoordelijk voor de visuele vertaling van het concept. Voice-over: Fedja van Huêt.
 
De campagne start 23 januari en loopt tot 14 februari. En wordt breed ingezet op tv, online video’s, display en social media.