Truman ontwikkelt opvallende nieuwe campagne voor Ritter Sport

26-01-2021 (14:20) - Campagnes

Na jarenlange afwezigheid start Ritter Sport een nieuwe opvallende campagne die het merk afstoft en een eigen plekje in de drukke Nederlandse chocolademarkt geeft. Truman tekent voor de vernieuwde positionering en campagne.
 
Het is alweer even geleden dat Ritter Sport met ‘Vierkant. Makkelijk. Lekker.’ op de buis was. Het was lang stil rondom het merk dat al sinds de jaren 30 de opvallende vierkante vorm heeft. In de nieuwe campagne staat deze unieke vorm centraal.
 

The chocolate square you don’t wanna share

Alle chocolademerken vertellen nagenoeg hetzelfde verhaal: de beste chocolade met de heerlijkste ingrediënten. Verleidelijk gegeten door mooie mensen die intens genieten of bereidt door de beste chocolatiers. En zelfs duurzame cacao is een commodity aan het worden. Wat natuurlijk heel goed nieuws is. Het is dus een uitdaging om een unieke plek in het hoofd van de consument te veroveren. In de nieuwe campagne combineert Ritter Sport haar DNA (kleurrijkheid, actieve levensstijl en vierkante vorm) met een consumenten inzicht. Als je mensen vraagt of ze hun chocolade willen delen, dan zullen ze een sociaal wenselijk antwoord geven: ‘Ja, natuurlijk!’. Toch blijkt dat veel mensen chocolade het liefst alleen, soms stiekem, op hun eigen moment eten en het liever niet delen. Er zijn zelfs mensen die hun chocolade verstoppen voor hun anderen. Ritter Sport omarmt dit inzicht en gebruikt dit in haar nieuwe campagne. Door het formaat van de reep en de lekkere, zeer kwalitatieve chocolade vindt Ritter Sport het heel logisch dat je hem vooral niet deelt. De Ritter Sport chocolade is simpelweg te lekker om te delen. Ritter Sport komt daarom met het nieuwe thema: The chocolate square you don’t wanna share’.
 
‘Het bleek dat veel mensen Ritter Sport wel kennen, maar weinig associaties bij het merk hebben. Dit vormde een mooi blanco canvas om Ritter Sport aan een nieuwe generatie te introduceren, zonder de bestaande doelgroep in de weg te zitten. Met deze nieuwe opvallende campagne zetten we Ritter Sport weer op het netvlies van de Nederlander’, vertelt Janny van der Avoort, Brand Manager Ritter Sport.
 

‘Did you take my Ritter Sport?’

In de campagnevideo’s zien we twee vrienden/vriendinnen in een actieve setting waarbij het wel of niet delen van een Ritter Sport centraal staat. Op een iconische, verrassende en grappige manier speelt de vierkante vorm van de reep een hoofdrol in de video’s. De regie van video’s was naast strategie en concept ook in handen van Truman.
 
‘We zijn zeer intensief opgetrokken met het Nederlandse Ritter Sport team en we hebben elkaar echt scherp gehouden. Vanuit het hoofdkantoor in Duitsland kregen we alle vrijheid om te experimenteren en zijn we tot een zeer creatieve campagne gekomen. Inmiddels zijn we ook bezig met andere landen binnen Ritter Sport die het creatieve werk in hun markt willen gebruiken. Dat is een heel mooi compliment!’ aldus Paul Hillesum, founder van Truman.
 

Credits

Bureau: Truman
Klant: Ritter Sport Benelux
Verantwoordelijk bij klant: Janny van der Avoort, Jeroen Homveld en Anouk Hellemons
Strategie en concept: Truman
Filmproductie: Coen van Berkel (Soda Content)
Regie: Amber Franssen (Truman)
DOP: Jeroen Simons
Fotografie: Michiel Spijkers
Animatie: Nick van de Berg (Truman)
Food stylist: Lize de Vries
Geluid: Bouk Bouwmeester (Studio Beng)
Muziek: Bob Gelissen (Blobbermaninc)
Mediabureau: ZIGT