WOMEN Inc. en BrandedU roepen vrouwen op naam op LinkedIn naar Peter te veranderen

25-01-2022 (15:43) - Campagnes

Staat jouw tijdlijn op LinkedIn vol met vrouwen die opeens Peter heten? Dat kan kloppen, want WOMEN Inc. en BrandedU roepen deze week vrouwen op hun naam te veranderen om aandacht te vragen voor het feit dat er in 2022 nog steeds veel meer CEO's man zijn, dan CEO's die vrouw zijn. Sterker nog, er zijn zelfs meer CEO's die Peter heten dan CEO's die vrouw zijn.

Prominente vrouwen als Yeliz Çeçik, Helene van Santen, Rocky Hehakaija en Tweede kamerlid voor D66 Kiki Hagen doen al mee met de campagne 'Mijn naam is Peter' en hebben hun naam op LinkedIn tijdelijk veranderd in Peter. En niet alleen de vrouwen steunen de campagne. Uit solidariteit heeft ook Prins Constantijn der Nederlanden zijn naam op LinkedIn verandert naar 'Petrushka'.
 

Ongelijkheidsoorzaken

De ongelijkheid tussen vrouwen en mannen op besluitvormende posities heeft verschillende oorzaken. Zo besteden vrouwen op dit moment gemiddeld 1,5 keer meer tijd aan onbetaalde zorgtaken (bijvoorbeeld schoonmaken in huis of voor kinderen zorgen, maar ook mantelzorgen hoort hierbij) dan mannen. En bij de geboorte van een kind wordt het verlof voor de partner voor slechts 70% vergoed en niet voor zzp’ers, waardoor niet iedereen daar gebruik van kan maken. Door dit ongelijke startpunt van het ouderschap moet er een inhaalslag gemaakt worden door vrouwen, en dat terwijl beide ouders kiezen om samen een kind op te voeden. Dit zorgt ervoor dat vrouwen vaker minder verdienen, wat dan weer een reden kan zijn voor mannen om hun uurloon optimaal te verdienen met een full-time baan, terwijl vrouwen vaker in deeltijd werken. Dan is het dus geen verrassing dat vrouwen minder vaak doorstromen naar besluitvormende posities.

Daarnaast staat genderstereotypering volgens onderzoek van Nyenrode Business Universiteit vrouwen in de weg om de top in het bedrijfsleven te bereiken. Dit zorgt voor onbewuste vooroordelen die bijdragen aan ongelijke kansen op de arbeidsmarkt, bijvoorbeeld doordat mensen geneigd zijn sollicitanten aan te nemen die op ze lijken.
 

The Family Amsterdam

Deze campagne is tot stand gekomen met het creatieve bureau The Family Amsterdam. Naast de projecten waar zij dagelijks op werken voor hun klanten, houdt The Family Amsterdam de ogen altijd open voor proactief werk. En dan met name voor die onderwerpen die maatschappelijke aandacht nodig hebben. Linda de Graaff, managing director, 'moeder' en medeoprichter van het bureau: "Behalve dat we hard werken voor onze klanten houden we ook onze oren en ogen open om proactief werk te maken dat verschil kan maken in de wereld. Zo kwamen we een artikel op AD.nl tegen, waarin stond er meer Nederlandse CEO’s zijn die Peter heten dan CEO’s die vrouw zijn – wat natuurlijk verbijsterend is. We hadden meteen het gevoel dat we iets moesten met dit inzicht en zo ontstond het idee om zoveel mogelijk vrouwen te vragen hun naam op LinkedIn tijdelijk te veranderen in Peter (want als je Peter heet maak je immers meer kans om CEO te worden), om zo aandacht te vragen voor dit issue."


Financiële winst

WOMEN Inc. ziet in deze een grote verantwoordelijkheid voor de overheid. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat veel ouders meer gaan werken wanneer kinderopvang gratis is. Maar ook werkgevers hebben met hun beleid veel invloed op de keuzes van vrouwen en mannen. Denk hierbij aan inclusieve werving en selectie en beleid voor de doorstroom van divers talent. Het is bovendien bewezen is dat een gelijke vrouw-manverhouding veel voordelen heeft. Zo leiden verschillende perspectieven tot een beter afgewogen besluit en levert diversiteit financiële winst op: bedrijven met meer genderdiversiteit in leidinggevende functies maken meer winst dan bedrijven met minder genderdiversiteit. Daarnaast werkt representatie op de werkvloer als een kettingreactie: als er meer vrouwen doorstromen naar besluitvormende posities creëer je rolmodellen die een steun in de rug kunnen zijn voor vrouwen met vergelijkbare ambities.


Credits

Creative agency: The Family Amsterdam
Partners: WOMEN INC. and BrandedU
Video: Tim Arnold