Cinetree opent deuren voor Nederlandse filmindustrie

Cinetree opent deuren voor Nederlandse filmindustrie

30-09-2019 (10:03) - Creatie

Om jonge makers en films uit Nederland en Europa mee te laten profiteren van de groeiende populariteit van streamingdiensten, opent Cinetree vanaf 1 november haar deuren. Makers, festivals en opleidingen kunnen straks via Cinetree hun films en documentaires delen met het grotere publiek. Het platform bouwt hiervoor een shop-in-shop omgeving voor de filmindustrie. Een eerste stap is de lancering van de Korte Filmcollectie in samenwerking met het Nederlands Filmfonds en CineSud, filmhub voor nieuwe filmmakers en professionals.

Nederland en Europa tellen tal van kleine en grotere initiatieven voor (korte)films, documentaires en series van eigen bodem. Dit soort initiatieven zijn essentieel voor de groei en bloei van de filmindustrie, maar afzonderlijk van elkaar strijden deze partijen met Amerikaanse grootmachten zoals Netflix, HBO en Disney+. Met als risico dat ze voorbijgestreefd worden door de grote marketingbudgetten en datagedreven filmselecties.
 

Shop-in-shop

Met deze uitbreiding biedt Cinetree makers, opleidingen, festivals en andere filminitiatieven de mogelijkheid om samen op een plek hun films aan te bieden via desktop, apps en smart TV’s. Hierdoor bundelen zij hun krachten om zo een groter publiek te bereiken. Als eerste lanceren Cinetree en CineSud de Korte Filmcollectie. Festivals, (jonge) makers, opleidingen en andere initiatieven op het gebied van korte film, kunnen binnen een voor hen opgestelde omgeving een collectie of productie aan de eigen achterban aanbieden. Tegelijkertijd wordt hun publiek alleen maar groter door de filmliefhebbers die via de andere initiatieven terechtkomen in de Korte Filmcollectie.

Het model van Cinetree is vergelijkbaar met shop-in-shop omgevingen zoals dat gebruikelijk is in e-commerce of warenhuizen. In een bepaalde categorie kunnen meerdere labels hun titels aanbieden met een eigen herkenbare omgeving.

De films in de Korte Filmcollectie worden het eerste jaar gratis aangeboden. Datzelfde jaar zullen verschillende verdien- en crowdfunding modellen getest worden om te zorgen dat de makers inkomsten kunnen onttrekken uit hun producties.