Hertog Jan bijlage ‘De Anatomie van Smaak’ opgenomen in collectie Koninklijke Bibliotheek

Hertog Jan bijlage ‘De Anatomie van Smaak’ opgenomen in collectie Koninklijke Bibliotheek

03-04-2019 (16:32) - Creatie

De uitgave van de bijlage ‘De Anatomie van Smaak’ van Hertog Jan Vatgerijpt, met fotografie van Gemmy Woud-Binnendijk, is door Koninklijke Bibliotheek vereeuwigd met een opname in de collectie voor Nederlandse Publicaties. Bijzonder omdat ‘reclame-uitingen’ normaliter niet worden opgenomen. De bijlage is voortgekomen uit een samenwerking tussen The Valley en de Persgroep.


Voor de derde editie van Hertog Jan Vatgerijpt heeft Meesterbrouwer Gerard van den Broek de Grand Prestige gerijpt op jenevervaten, daarom is gekozen voor het campagnethema ‘Hollandse Meesters.’ Dit is vertaald in het geslaagde bewaarmagazine, als bijlage bij Trouw en de Volkskrant. Met het beroemde schilderij ‘De Anatomische les’ van Rembrandt van Rijn als inspiratie kreeg het magazine als onderwerp: ‘Wat is de Anatomie van Smaak?’. De drie Meester Distilleerders en Meesterbrouwer van Hertog Jan gingen samen naar het antwoord op zoek. Onderweg ontdekten ze de overeenkomsten en verschillen tussen hun ambachten. Het resultaat is een educatief magazine met veel aandacht voor fotografie en ambacht.


Sheldon Bont, Creative Director The Valley: “De Anatomie van de Smaak is het resultaat van een geslaagde samenwerking tussen The Valley en de Persgroep. We hadden steeds hetzelfde doel voor ogen, dat van liefde voor het ambacht en kwaliteit. Geweldig dat dit nu erkend wordt door de Koninklijke Bibliotheek. “


drieduizend bezoekers

De destillateurs Hooghoudt, Rutte en Zuidam leverden respectievelijk Korenwijn-, Roggegenever- en Gerstemoutwijnvaten. De smaakverschillen zijn dit jaar subtieler van voorgaande jaren, met een mooi eigen accent per destilleerderij. Met een speciale Hooghoudt Jenever op basis van Grand Prestige gaat het smaakavontuur weer een stapje verder dan voorgaande jaren.

Mede dankzij de geslaagde uitgave kwamen er dit jaar twee keer zo veel mensen naar Arcen voor de lancering. Bijna drieduizend bierliefhebbers kwamen op zaterdag 16 en zondag 17 maart naar de brouwerij om als eerste de nieuwe Vatgerijpt varianten te bemachtigen. De bieren zijn sinds vorige week, in gelimiteerde oplage, exclusief verkrijgbaar via hertogjan.nl.


vatgerijpt

Hertog Jan Grand Prestige is het beste wat de bierbrouwer te bieden heeft. Een bier dat je kan laten rijpen, net als bij een goede wijn. Hoe langer je de fles bewaart, hoe verder de smaak zich ontwikkelt. Dat bracht de brouwers op het idee om Grand Prestige ook op houten vaten te laten rijpen: Hertog Jan Vatgerijpt. Na een succesvol experiment in 2017 heeft de serie uit 2018 (geïnfuseerd met kruiden) er mede toe geleid dat Hertog Jan verkozen is tot Internationale Brouwerij van het Jaar bij het prestigieuze Meininger Festival. 


credits

Hertog Jan: Rianne Govers, Joost van de Sande, Sjors van Drie i.s.m. Rutte, Hooghoudt & Zuidam

The Valley: Sheldon Bont, Joost van Praag Sigaar, Michelle Quekel (Creatie), Gijs ten Buuren (Strategie) en Francis Verdouw (Account & Productie)

De Persgroep: Marlies Kracht, Jan Willem den Ouden, Lucy Crain

Fotografie: Gemmy Woud-Binnendijk, Aico Lind

Verpakking: Osborne Pike